Vision vill se jämställda villkor i kommunala fastighetsbolag

Reallöneökningar, en tydligare löneprocess och ob-ersättning för medarbetare som arbetar utanför servicetid. Det är några av avtalskraven för medarbetare inom kommunala fastighetsbolag som Vision i dag överlämnar till arbetsgivarorganisationen Fastigo.

- Vision vill se reallöneökningar som kan bidra till att minska löneskillnaderna mellan olika sektorer och branscher på arbetsmarknaden. Vi vill också att arbetsgivarna gör årliga lönekartläggningar där även andra villkor som arbetstid och kompetensutveckling synliggörs. Det är viktigt för att nå jämställda villkor, säger Carola Löfstrand, förhandlande ombudsman i Vision.

Ett viktigt krav i yrkandet handlar om att löneprocessen måste bli tydligare. Enligt Visions medlemsundersökning bland medarbetare i kommunala fastighetsbolag anser en majoritet av medarbetarna att löneprocessen fungerar dåligt. Många känner att de inte kan påverka sin lön genom sina arbetsinsatser och förstår inte varför de har den lön de har.

- Kopplingen mellan prestation och lön måste bli tydligare. Varje medarbetare ska kunna påverka sin lön genom tre samtal varje år. Vi vill också förbättra chefers mandat att sätta lön, liksom höja kompetensen kring löneprocess och samtalsmetodik, säger Carola Löfstrand.

Övriga avtalskrav:

• Arbetstid: Tekniken har gett nya möjligheter att jobba på distans. Det krävs en större tydlighet kring jobb och ledighet.
  • Semester: Enligt kollektivavtalet har medarbetare möjlighet att växla semesterdagstillägget mot fler lediga hela dagar. Vision vill göra det mer flexibelt att byta mot ledig tid.

• Hälsa: Vision vill se en personlig hälsopeng från arbetsgivaren som kan användas vid individuella behov för hälsokontroll eller andra medicinskt förebyggande åtgärder. Medabetare ska ha rätt till friskvård på arbetstid och möjlighet att besöka företagshälsovård när man själv vill, utan att motivera varför till sin närmaste chef.

• Anställning: Medarbetare som vill prova en annan tjänst ska beviljas tjänstledigt en period för att göra det.

• Pension: Vision vill att arbetsgivarens avsättning till pensionen ska öka. Medarbetare ska också ha rätt att gå ner i arbetstid i slutet av arbetslivet.

Läs Visions avtalskrav i sin helhet på www.vision.se

För ytterligare kommentarer, kontakta Carola Löfstrand, förhandlande ombudsman, tfn 070 – 384 48 44.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 180 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.