Visions ordförande besöker Eskilstuna 6 mars

Annika Strandhäll ägnar en heldag åt att besöka Eskilstuna. Media inbjuds att delta på samtliga programpunkter nedan. En särskild pressträff anordnas kl 10.45 för att presentera en ny opinionsundersökning från Novus om hur allmänheten i Södermanland ser på löneskillnaderna mellan manligt respektive kvinnligt dominerade branscher och yrken.

Kl. 09.10-10.30 DLLs telefonväxel, Mälarsjukhuset

Personalen i DLLs telefonväxel är erkänt duktiga och var nominerade till att vinna bästa-växel i SM i telefoni 2011: http://www.smitelefoni.se/?page_id=943. Besöket inleds med morgonfika med våra duktiga medlemmar varpå Annika får medhöra samtal.

10.45- 11.30 Pressträff, Stadshuset, Rekarnesalen

Presentation av resultatet av Visions undersökning om sörmlänningarnas syn på strukturella löneskillnader. Representanter för Visions lokala avdelningar och klubbar finns på plats.

13.00- 14.00 Kommunhälsan, Gymnastikgatan 16

Kommunen införde den 1 februari ett nytt centralt system för sjuk-, vab- och friskanmälan för sina anställda, kallat ”2020”. Kontakten med sjuka medarbetare ska ske hädanefter ske via rådgivningssköterskor, snarare än med den egna chefen. Diskussion med Magnus Gustafsson, områdeschef HR, kring vad detta får för konsekvenser för relationen och dialogen chef- medarbetare. Hur har nyordningen tagits emot av Visions medlemmar?  Kontaktperson: Mikael Larsson, tfn 073-950 63 15.

14.30- 16.00 Lilla Nyby

Eskilstuna Energi & Miljö AB har sett till att Eskilstuna utsetts till Årets återvinningskommun: http://eskilstuna.se/sv/Bygga-bo-och-miljo/Avfall-och-atervinning/Atervinning/Arets-atervinningskommun/. På ”tippen” i Lilla Nyby finns ett antal smarta sorteringslösningar, bland annat optisk färgsortering av hushållsavfall med vilket EEM var först i hela EU! Annika får möjligheten att bemanna någon av sorteringsstationerna tillsammans med bolagets VD Adam Brännström och affärsområdeschefen för återvinningen Jörgen Björnfot. Diskussion kring hur ledarskapet eventuellt bidragit till bolaget framgångar? Kontaktperson: Marinko Sanjkovic, miljöinformatör, tfn 070-671 91 49.

15.30 Annika inviger den lokala Vision- klubbens årsmöte.

Välkommen!

För mer information, kontakta Annika Strandhäll, tfn 070 280 85 61 eller Staffan Gustafsson, chef för Visions center i Västerås, tfn 072 240 93 73.

Vision är ett partipolitiskt oberoende fackförbund med drygt 160 000 medlemmar. Våra medlemmar är offentligt och privat anställda med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Vision kan spelreglerna på arbetsmarknaden och står bakom dig när du vill ha stöd. Vision ingår i TCO, som är Sveriges största tjänstemannaorganisation med 1,2 miljoner medlemmar. www.vision.se

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37

Pressombudsman Maria Martinsson, mobil 070-655 50 48