Visions Veronica Karlsson besöker Örebro

Onsdagen den 8 april besöker Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision, Örebro. Hon kommer att träffa medarbetare och chefer på Klosterbackens äldreboende och Humana assistans. Det blir också samtal om kompetensförsörjning i välfärden, en fråga som Vision lyfter i sin årliga Personalchefsbarometer som presenteras i morgon.

- Visions Personalchefsbarometer visar att det blir allt svårare för kommunerna att hitta rätt kompetens. Vad kan Vision och arbetsgivarna i Örebro kommun göra tillsammans för att säkra personalförsörjningen? Det är en fråga jag fram emot att diskutera imorgon, säger Veronica Karlsson.

En av de yrkesgrupper som är svårast att rekrytera är chefer. Inte minst inom äldreomsorgen är behovet stort; 2000 nya chefer behöver rekryteras under de närmsta åren.

- Regeringens satsning i vårbudgeten på mer personal i äldreomsorgen är bra. Men den behöver breddas och även omfatta chefer. Chefers villkor och förutsättningar att leda påverkar verksamhetens kvalitet. I dag har chefer i äldreomsorgen i snitt 50 underställda och det är inte rimligt. Riktmärket bör ligga runt 25 personer, säger Veronica Karlsson.

Program onsdag den 8 april:

Kl. 9.30- 11.00 Besök på boendet Klosterbacken och samtal med enhetschef Jessica Henriksson. Adress: Ribbingsgatan 10-14. Media är välkomna att delta.

Kl. 11.15- 12.45 Lunch med Staffan Isling, Kommundirektör Örebro kommun.

Kl. 13.00- 15.00 Besök på Humana assistans och omsorg och samtal med VD, chefer och personal. Adress: Fabriksgatan 22. Media är välkomna att delta.

För ytterligare information om besöket:

Linda Andersson, personlig ombudsman för chefer i Vision, tfn 070- 533 64 58.

För ytterligare kommentarer:

Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 - 746 21 24.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 173 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.