Visions Veronica Karlsson får internationellt förtroendeuppdrag

Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision, valdes i dag till vice ordförande i Public Services International (PSI). PSI arbetar för att stärka offentliganställdas rättigheter världen över.

- Jag känner mig hedrad och glad över att få ett sådant förtroende. PSI företräder 20 miljoner medlemmar som varje dag levererar viktiga välfärdstjänster i 150 länder. Målet är att schysta villkor ska gälla för dem alla, säger Veronica Karlsson.

PSI jobbar för mänskliga rättigheter, social rättvisa och för att alla ska ha tillgång till offentliga tjänster med god kvalitet. Organisationen samarbetar med FN, ILO och flera andra globala organisationer.

Som vice ordförande kommer Veronica Karlsson att ingå i PSI:s arbetsutskott. Det innebär till exempel att hon kommer att representera och arbeta för de nordiska fackens gemensamma värderingar.

- Vision är en Fair Union och vi tycker att det internationella engagemanget är viktigt. För mig handlar det om att arbetet för schysta villkor får inte stanna vid Sveriges gränser, att vi ska ta ansvar så långt det bara går, säger Veronica Karlsson.

För ytterligare kommentarer:

Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 – 746 21 24

För ytterligare information, kontakta:

Dan Nielsen, internationell sekreterare i Vision, tfn 070 - 318 63 17

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 173 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.