Allmän visstid är nödvändigt för att hotell- och restaurangföretag ska kunna anpassa personalstyrkan.

Eva-Östling, VD Visita, kommenterar S-kongressens beslut om allmän visstid.

- Visita anser att allmän visstid är nödvändigt för att hotell- och restaurangföretag ska kunna anpassa personalstyrkan efter t ex säsong och bokningsläge. Inför sommarsäsongen får många ungdomar sitt första jobb när vi andra vill ha semester. Att inte kunna anpassa personalstyrkan efter när det finns gäster skulle göra det omöjligt att driva till exempel campingföretag, skidanläggningar, konferensanläggningar, säger Eva Östling VD Visita.

- Vi välkomnar regler som tar bort all form av missbruk gällande visstidsanställningar. Att bygga upp ett system där arbetsgivarna måste rapportera och motivera varför man anställer t ex en sommarjobbare skulle innebära ökade kostnader och ett hinder för att arbetsgivare ska kunna anställa fler, säger Eva Östling VD Visita.

- I debatten hörs ofta att andelen visstidsanställda har ökat. Det är en myt. Andelen visstidsanställda i detaljhandeln och hotell- och restaurangsektorn har i princip varit oförändrade under de senaste tio åren. Inte heller påverkade införandet av allmän visstidsanställning 2007 användandet av visstidsanställningar inom branscherna, säger Eva Östling VD Visita.

Erik Bratthall, Presschef Visita

e.bratthall@visita.se