Äntligen! En satsning som gynnar de unga och sysselsättningen

Regeringens förslag att sänka restaurangmomsen från dagens 25 procent till 12 procent, samma som för övriga livsmedel, sätter ungdomssysselsättningen i fokus och tas emot med stor glädje av SHR.

Regeringens förslag idag att momsen på restaurangtjänster ska sänkas den 1 januari 2012 till 12 procent, samma som för övriga livsmedel, tas emot av Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, med stor glädje.

Regeringens satsning kommer i en osäker tid när den höga ungdomsarbetslösheten riskerar att bita sig fast. Med sänkt restaurangmoms kan vi bryta den trenden och ge dessa ungdomar en ökad möjlighet att komma in i arbetslivet, säger Eva Östling Ollén, vd för SHR

- Beskedet sätter punkt på den skeva beskattning som skett mellan mat på restauranger och mat från butik, något som förenklar för många företagare och konsumenter samtidigt som det minskar förutsättningarna för svartekonomin i branschen. säger Eva Östling Ollén.

HUI Research har studerat effekterna av en kommande momssänkning och gör en bedömning att upp emot 10 000 nya arbetstillfällen skulle skapas på lång sikt. Den statliga utredningen kommer fram till 6 000. I nyligen presenterad finns studie påstås det att den finska motsvarande sänkningen inte lett till några gynnsamma effekter.

- Den debatt som pågår om den finska restaurangmomsen bygger på att Ekot har feltolkat en artikel i en vetenskaplig tidskrift. Ingenstans, vare sig i artikeln eller i de forskningsrapporter som citeras står det något om att den sänkta restaurangmomsen varit ett misslyckande. Tvärtom betonar författarna att de saknat data för att kunna bedöma utfallet av den sänkta restaurangmomsen. Idag, ett år efter momssänkningen uppgår hela restaurangbranschens totala sänkning till 77 procent av den möjliga, säger Eva Östling Ollén.

SHR har drivit frågan om en sänkt restaurangmoms allt sedan momssatserna för livsmedel och restaurangtjänster landade i mitten av 90-talet efter inte mindre än fem ändringar.

- Frågan har varit väldigt viktig för oss då vi ser att det finns en outnyttjad potential i branschen när det gäller att komma åt ungdomsarbetslösheten och nya svenskar utanförskap, säger Eva Östling Ollén.

- Det är viktigt att poängtera att en sänkning kommer leda till att flera tusen ungdomar får en anställning, den orättvisa beskattningen av mat rättas till och att företagen får avsevärda administrativa förenklingar, säger Eva Östling Ollén.

För mer information och kommentarer, kontakta gärna:

Eva Östling Ollén, VD, SHR, 070-3871900, e.ostlingollen@shr.se

Thomas Laurell, ansvarig för politisk kommunikation, SHR, 076-829 03 47, t.laurell@shr.se

Björn Lundell, pressekreterare, SHR, 08-762 74 22, 0708-96 90 12, b.lundell@shr.se

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. SHR har cirka 4 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang och övrig besöksnäring. SHR:s medlemsföretag står för omkring 75 procent av hotell- och restaurangbranschens totala omsättning.
Presskontakt: Björn Lundell, 0708-96 90 12, b.lundell@shr.se