Att sälja hotellrum i en digital värld – så funkar det!

Den tekniska utvecklingen har dramatiskt förändrat konsumenternas beteenden när de reser och bokar hotell. Idag görs den absoluta majoriteten av alla hotellbokningar på nätet. Men långt ifrån alla hotell har en utarbetad strategi för hur de ska konkurrera om kundernas uppmärksamhet på nätet. Nu kommer boken som hjälper hotellen att sälja sina rum i den digitala världen.

- Hur ska hotellet göra för att synas när konsumenterna söker efter hotell på Google?
- Hur påverkar öppna recensioner från gästerna hotellens försäljningsmöjligheter?
- Hur kan hotellen agera i sin relation till Oneline-Traveling- Agencies (OTA)?

Dessa frågor och många till besvaras av Anders Johansson, konsult i affärsutveckling, som på uppdrag av Visita skrivit en bok som beskriver hur resekonsumenten beter sig i den digitala världen och hur hotellföretagen ska agera för att nå dem.

Boken – ”Att sälja hotellrum i en digital värld” innehåller en grundlig genomgång av hur det nya digitala landskapet påverkar hotellen. Men Anders Johansson nöjer sig inte bara med att beskriva verkligheten, han kommer även med handfasta råd och tips hur hotellen ska agera för att öka sin digitala närvaro och dra nytta av de nya distributionskanalerna.

– De stora hotellkedjorna har varit duktiga på att anpassa sig till den nya utvecklingen. Boken riktar sig därför främst till de små och medelstora hotellen som vill stärka sin konkurrenskraft och öka sin digitala närvaro, säger Anders Johansson, författare till boken.

Boken ”Att sälja hotellrum i en digital värld – så funkar det, kan beställas på www.visita.se

Visste du att…?

-       En konsument besöker i genomsnitt 22 webbplatser vid 9 tillfällen innan han/hon bestämmer sig?

-       78 procent av internetanvändarna bokar och betalar sina resor på internet

-       De globala distributionssystemen som affärsresebyråerna använder, gav hotellen över 100 miljoner rumsnätter under 2012.

För ytterligare information och anmälan kontakta:
Anders Johansson, Hospitality Visions

Björn Arnek, branschekonom, Visita