Besöksnäringen – Sveriges nya basnäring?

Seminarium i Almedalen
Svensk besöksnäring växer så det knakar. Enligt Tillväxtverket omsätter besöksnäringen drygt 275 miljarder och sysselsätter idag cirka 168 000 personer. Och kurvorna fortsätter att peka uppåt. Men tycker politikerna att besöksnäringen är en framtidsbransch eller lider näringen av hybris när den beskriver sig som en ny basnäring?

Tid och plats:
Burmeister, Almedalen, Visby
Klockan 15.30 – 16.30, 3 juli

Visita och Hotell- och restaurangfacket (HRF) arbetar med att ta fram ett gemensamt branschprogram för att utveckla besöksnäringen. Som ett led i detta arbete bjuder man nu in till ett gemensamt seminarium som ska diskutera besöksnäringens politiska status. Är det en bortglömd eller prioriterad näring? Är ambitionen om en fördubblad besöksnäring 2020 realistisk? Är besöksnäringen Sveriges nya basnäring?

Medverkande:
Eva Östling, vd Visita
Ella Niia, ordförande HRF
Mats Odell, näringsutskottets ordförande (KD)
Ingela Nylund Watz, besöksnäringspolitisk talesperson (S)
Mats Pertoft, riksdagsledamot (MP)

Moderator:
Viggo Cavling