Besöksnäringen är Sveriges jobb- och integrationsmotor

En av Sveriges största utmaningar är den tudelade arbetsmarknaden. Trots högkonjunkturen står många människor, inte minst utrikes födda, långt från arbetsmarknaden. Besöksnäringen är en viktig del av lösningen. Idag startar Visitas kampanj för att belysa detta.

Att ha ett jobb är det bästa sättet att komma in i det svenska samhället. Utöver möjlighet till egen försörjning ger ett jobb värdefulla erfarenheter och kontakter. Att få vara en del av gemenskapen på en arbetsplats ger självkänsla och möjlighet att leva ett självständigt liv.

Besöksnäringen är Sveriges jobb- och integrationsmotor. Besöksnäringen är den snabbast växande näringen i Sverige och sysselsätter hundratusentals människor, inte minst unga och människor som är födda utomlands. Över 37 procent av alla som är sysselsatta i besöksnäringen är födda utomlands och 6 av 10 företag drivs av människor som är födda i utlandet. Det är betydligt högre andelar än i någon annan bransch. Dessutom är nästan 30 procent under 25 år.

Visitas kampanj startar idag och målsättningen med den är att betona besöksnäringens roll som jobb- och integrationsmotor. I kampanjen syns några av Sveriges mest kända och framgångsrika kockar. Se bifogade pdf:er alternativt besök Visitas pressrum för bilder på kampanjen.

Annonserna publiceras i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Göteborgs Posten, Sydsvenska Dagbladet, tidningen Fokus och i Visitas digitala kanaler.

Läs mer på www.visita.se/skaparjobb

Tobias Bestelid
Presschef
t.bestelid@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.