Besöksnäringen behöver nyanställa 100 000 inom åtta år. Vad krävs för att vi ska klara det?

Seminarium i Almedalen

I ”Nationell strategi för besöksnäringen” formuleras målet att omsättningen i besöksnäringen ska fördubblas. Under samma period är målet att sysselsättningen i besöksnäringen ska öka från ca 150 000 årsverken till ca 250 000 årsverken.

För att besöksnäringen ska klara att uppnå sina ambitiösa mål är det dock flera tuffa utmaningar som måste hanteras. En av de viktigaste utmaningarna är att klara branschens kompetensförsörjning. Detta inte minst som Sverige under samma period kommer att ha en demografisk utveckling som innebär att konkurrensen om den unga arbetskraften kommer att öka.

- Hur ska framtidens utbildningssystem utformas för att täcka besöksnäringens behov av kvalificerad arbetskraft? Vad ställer det för krav på skolorna, politikerna och på företagen?

Tid: Måndag 2 juli 1330-1430

Plats: Gotlands museum, Bildstenshallen, Visby

Medverkande:

Eva Östling Ollén, vd Visita

Tomas Tobé, Utbildningspolitisk talesperson (M)

Kent Persson , Näringspolitisk talesperson (V)

För ytterligare information:
Thomas Laurell, ansvarig politisk kommunikation, Visita
0768-290347

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 4 300 medlemsföretag med sammanlagt 6000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se