Besöksnäringen kan anställa nära 200 arbetslösa på fredag

När jobbmässan Skarpt läge öppnar på fredag i Göteborg ska besöksnäringen anställa runt 200 personer. Det handlar om restaurangbiträden, frukostvärdar och receptionister - riktiga jobb som ska tillsättas på plats. Media är välkomna till mässan.

Ett femtontal arbetsplatser från besöksnäringen kommer till jobbmässan Skarpt läge på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborg nu på fredag (23/2). Med sig har de runt 200 jobb. Målet är att platserna ska vara tillsatta när mässan stänger.

- Det är ett ypperligt tillfälle att komma i direktkontakt med de som är intresserade av besöksnäringen. Att kunna komma med skarpa jobberbjudanden direkt känns extra bra, säger Maria Botéus, hotelldirektör Arken Hotel & Art Garden Spa.

Riktiga jobb
Jobben som besöksnäringen kommer med är riktiga. De är dessutom viktiga på dagens arbetsmarknad där framförallt personer med kortare utbildning och/eller utländsk bakgrund är arbetslösa.

- Vi är en jobb- och integrationsmotor som varje år erbjuder tusentals jobb till personer med kortare utbildning. Att kunna komma till en mässa som arbetslös och gå hem som arbetstagare är unikt, säger Johanna Schub på branschorganisationen Visita.

Möjligheter att utvecklas
Hotell, restauranger och kafé är de företag från besöksnäringen som söker personal till bland annat tjänster i kök, servering, reception och butiker. Under de senaste åren har besöksnäringen vuxit kraftigt och skapar årligen över 10 000 nya jobb i Sverige. Det gör att möjligheten till jobb och utveckling inom branschen är stora för de som har rätt inställning.

- Vi har tidigare år hittat många ungdomar från många olika bakgrunder. Många har stannat länge och flera har utvecklats till arbetsledare, säger Jesper Follin, supervisor McDonald’s.

Media är välkomna att följa mässan på plats
Var: Radisson Blu Scandinavia Hotel, Södra hamngatan 59, Göteborg
När: Fredag 23 februari klockan 14-17

Johanna Schubb
j.schubb@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.

Att kunna komma med skarpa jobberbjudanden direkt känns extra bra
Maria Botéus, hotelldirektör Arken Hotel & Art Garden Spa
Flera har utvecklats till arbetsledare
Jesper Follin, McDonald's