"Bra men osäkert!" om beslutet att sänka arbetsgivaravgiften för unga

Det är bra att riksdagen igår beslutade att sänka arbetsgivaravgifterna för unga under 23 år. Det skapar jobb och ger våra ungdomar en lättare väg in på arbetsmarknaden. Men att regeringen inte lämnar inte besked om de tänker dubblera arbetsgivaravgiften för unga , strax före sommaren, hotar var sjunde sommarjobb och drygt 5000 jobb i besöksnäringen.

Riksdagen beslutade igår att sänka socialavgifterna ytterligare för ungdomar som inte har fyllt 23 år. Det innebär att bara ålderspensionsavgiften på drygt 10 procent kommer att betalas för den som är under 23. Den ungdomsrabatt av socialavgifterna som finns i nuläget för personer som har fyllt 25 år, men inte 26, tas däremot bort helt.
De nya bestämmelserna börjar gälla den 1 maj 2015.

Eva Östling, VD Visita kommenterar dagens situation:
- Det är bra att riksdagen idag beslutade att sänka arbetsgivaravgifterna för unga under 23 år. Det skapar jobb och ger våra ungdomar en lättare väg in på arbetsmarknaden.
- Regeringen lämnar inte besked om de tänker dubblera arbetsgivaravgiften för unga strax före sommaren. En dubblerad arbetsgivaravgift hotar var sjunde sommarjobb och drygt 5000 jobb hotas i besöksnäringen.
- Att landets företagare inte kan vara säkra på en så tung kostnadspost som lönekostnaden skapar osäkerhet och leder inte till fler jobb, säger Eva Östling VD Visita.

Erik Bratthall, Presschef Visita

e.bratthall@visita.se