Danmark och Grekland stjärnmärker sina hotell

Danmark och Grekland har bestämt sig för att ansluta sig till det stjärnmärkningssystem som klassificerar hotellen i Europa (Hotelstarsunion).

– Det är mycket glädjande att nu även Danmark och Grekland valt att gradera sina hotell i enlighet med Hotelstarsunions system. Ett gemensamt europeiskt klassificeringssystem är bra för konsumenten som får en bättre möjlighet att jämföra hotellens erbjudanden, säger Rikard Bergsten, vd för Svensk Klassificering.

Hotelstars Union har tagit fram ett gemensamt stjärnmärkningssystem som klassificerar hotellen. Den gemensamma stjärnmärkningen ska fungera som en vägledning för konsumenterna när de väljer hotell. Ett fyrstjärnigt hotell ska ha samma standard oavsett om det ligger i Flen, Berlin, Köpenhamn eller på Kreta. För närvarande är 15 länder samt Åländska öarna medlemmar i Hotelstarsunion. Viktiga turistländer som Frankrike, Italien, Spanien och Norge har nyligen anmält att de också är intresserade av att bli medlemmar.

– Grekland och Danmarks medlemskap visar på vilken bredd vi har bland våra medlemsländer. Detta uppmuntrar fler länder att ansluta sig. Visionen om en gemensam klassificeringsstandard för Europas hotell lever i allra högsta grad, säger Rikard Bergsten.

Fakta om Hotelstars Union och hotellklassificeringen:
Svensk Klassificering, som är ett dotterbolag till Visita, ansvarar för den svenska hotellklassificeringen. För närvarande ingår Sverige, Tyskland, Österrike, Schweiz, Holland, Tjeckien, Ungern, Luxemburg, Estland, Lettland, Litauen, Belgien, Malta, Danmark och Grekland samt de åländska öarna i klassificeringssystemet. Totalt ingår cirka 30 000 hotell i systemet. Hotellen bedöms efter 270 kriterier och erhåller 1-5 stjärnor.

Rikard Bergsten, vd Svensk Klassificering

----------------------------------------------------------------------

Exempel på vad som krävs för respektive stjärnmärkning:
En stjärna

Hotell med primärt gemensamma utrymmen för bad/wc, handduk, centralvärme, frukostservering samt tillträde dygnet runt, möjlighet till väckning, daglig städning av rum.

Två stjärnor
Hotell har, utöver krav för 1*, badlakan samt handfat med tvål duschkräm och sänglampa på rum. Dessutom ska minst 40 % av rummen ha privata badrum/wc och TV.

Tre stjärnor
Receptionsservice minst 14 timmar, rummen utrustade med privat bad/wc, hårtork, helfigurspegel, bagagestativ, arbetsbord, radio, TV, möjlighet till internetuppkoppling, möjlighet till bagageservice, tvättpåse, skoputsmöjligheter, hiss.

Fyra stjärnor
Reception bemannad minst 18 timmar, hotellet bemannat dygnet runt, bar minst 6 dagar i veckan, bekväma möbler, safebox, gäst PC,  internetuppkoppling i rum, minibar alt. room service,  middagsservering minst 6 dagar i veckan och roomservice med mat (gäller ej Garnihotell), dagstidningar, syservice, hiss.

Fem stjärnor
Reception bemannad 24 timmar, sviter, extra toalettartiklar på rum, badrock och tofflor, extra kuddar, urval av kuddar, bekväma sittplatser i rum, bar 7 dagar i veckan, lunch och middag 7 dagar i veckan, minibar, roomservice dygnet runt, bagageservice, strykservice, tvättservice samma dag, second service/turn down, mystery checking m.m.