Den utländska turismen i Sverige slår rekord

2017 blev ett rekordår för utländsk turism i Sverige – 16,2 miljoner gästövernattningar gjordes på kommersiellt boende under året.

2017 blev ett rekordår för utländsk turism i Sverige visar siffror från Tillväxtverket. Övernattningar på kommersiellt boende steg med 4,2 procent, vilket motsvarar cirka 650 000 övernattningar. Totalt så gjorde utländska turister 16,2 miljoner övernattningar.

– Exportvärdet för besöksnäringen vad gäller utländska besökare var 2016 omkring 120 miljarder, alltså dubbelt så mycket som Sveriges stål- och järnexport tillsammans. Den fortsatta ökningen under 2017 är självfallet glädjande och visar att besöksnäringen är en viktig basnäring som skapar jobb och utveckling i hela Sverige, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita.

Flest övernattningar sker i storstadsregionerna men omsättningsökningen för hotell, vandrarhem och stugbyar var störst i Blekinge, Kronoberg och Västmanland som alla hade en tillväxt på mer än 10 procent, om man slår ihop inhemska och utländska turister. Hotell och vandrarhem är de boendeformer som visar den starkaste utvecklingen. Här ökade gästnätterna för utländska och inhemska turister med fyra procent 2017 jämfört med 2016.

– Intresset för Sverige har ökat och besöksnäringen har växt kraftigt de senaste åren, men 63 miljoner gästnätter för utländska och inhemska turister är nytt rekord, säger Jonas Siljhammar.

De långväga turisterna står för den kraftigaste ökningen. De amerikanska gästnätterna ökade med 44 procent och de kinesiska gästnätterna med 13, 6 procent.

Följ länken till höger för att se Tillväxtverkets statistik.

Tobias Bestelid
Presschef
t.bestelid@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.

Citat

Jonas Siljhammar, vd Visita