Dreamhack – sätter Jönköping på kartan

Dreamhack har blivit en mycket värdefull rekryteringsbas för företag som vill hitta morgondagens stjärnor och för Jönköping innebär evenemanget en värdefull möjlighet att marknadsföra sig som studentstad. Det visar en ny undersökning som Visita låtit HUI Research utföra.

Dreamhack har satt Jönköping på kartan och är en världsunik företeelse som starkt bidrar till Sveriges image som en spjutspetsnation på IT-området, säger Eva Östling Ollén, VD på Visita

Dreamhack 2011 i siffror (primära effekter)

• 20 984 besökare
  • 13 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning
  • Sysselsättningseffekt: 8 årsverken.

Dreamhack i ett vidare perspektiv (sekundära effekter)
Imageskapande: Privata företag och offentliga aktörer ser Dreamhack som en möjlighet att locka kreativa människor att stanna kvar och studera och sedan starta företag. Dreamhack bidrar enligt de intervjuade att Jönköping känns fräscht och framåt. Tidigare har man talat om det svenska musikundret, men flera intervjuade menar att det bara är småpotatis i jämförelse med det svenska spelundret som idag är en miljardindustri. Dreamhack är den tydligaste manifestationen för detta fenomen.

Mötesplats:
Det som från början bara var ett spelevenemang har vuxit till en naturlig mötesplats för offentliga aktörer och privata företag där man utbyter idéer, testar och lanserar nya produkter och framför allt stärker sin image mot den närvarande målgruppen.

Rekrytering: Så gott som alla företag som närvarar på Dreamhack ser evenemanget som en mycket bra möjlighet till att knyta kontakter som resulterar i framtida rekryteringar. Högskolorna i Jönköping och Skövde ser evenemanget som ett mycket bra tillfälle att rekrytera studenter på.

Investeringar: Elmia som står som värd för evenemanget i Jönköping har gjort stora investeringar i IT. Evenemanget har stärkt Elmias image och används som ett referensobjekt när man ansöker om att anordna andra mässor. Företrädare för Destination Jönköping menar att Jönköping utvecklats starkt som mäss-stad de senaste tio åren.

Rapporten om Dreamhack är en del i en unik rapportserie om besöksnäringens och stora evenemangs betydelse för samhällsutvecklingen som HUI tagit fram på uppdrag av Visita – Svensk besöksnäring.

För ytterligare information och intervjuer, kontakta:

Thomas Laurell, Visita, 0768-29 03 47

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 4 300 medlemsföretag med sammanlagt 6000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se