Drygt varannan företagare i hotell- och restaurangbranschen är född utomlands

Många av de som arbetar i hotell- och restaurangbranschen är födda utomlands. Än större är andelen utlandsfödda bland dem som driver företag i branschen. Nästan 6 av 10 företagare i branschen är utlandsfödda och drygt en tredjedel av de sysselsatta kommer från ett annat land än Sverige. Det visar en ny rapport från Visita, baserad på statistik från Statistiska centralbyrån.

- Låga trösklar gör att även människor med kort utbildning och begränsad arbetslivserfarenhet har en chans att hitta jobb i hotell- och restaurangbranschen. I ett läge där arbetslösheten är hög, inte minst bland utlandsfödda, är branschen en språngbräda in på arbetsmarknaden, säger Eva Östling, vd på Visita, besöksnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation.

Rapporten pekar på hotell- och restaurangbranschens betydelse för att kanalisera entreprenörskap bland utlandsfödda. Hela 58,5 procent av företagarna inom branschen var 2012 födda utomlands, enligt Statistiska centralbyrån (SCB). Men hotell- och restaurangbranschen är också en viktig inkörsport till arbetsmarknaden som sådan. Många utlandsfödda får sitt första jobb på en restaurang eller ett hotell. År 2012 var andelen av de sysselsatta som var födda utomlands hela 35 procent.

- Första jobbet fungerar som ett vaccin mot framtida arbetslöshet och ger, förutom försörjning, också värdefulla erfarenheter och ett nätverk som ofta leder vidare till nya arbetsmöjligheter senare i livet. Siffrorna i rapporten blir därför en viktig påminnelse om hotell- och restaurangbranschens stora betydelse för integrationen i samhället., säger Eva Östling.

Rapporten bygger på Statistiska centralbyråns registerbaserade arbetsmarknadsstatistik (RAMS). Det är en årlig totalräknad statistik som primärt baseras på arbetsgivarnas kontrolluppgifter för anställda samt, standardiserade räkenskapsutdrag från egna företagare. I gruppen företagare ingår även fåmansaktiedelägare. Populationen utgörs av alla personer som var folkbokförda i Sverige den 31 december respektive år. Antal verksamma i olika grupper av befolkningen redovisas med november månad som referensperiod.

Tina Loncaric, Tf Pressekreterare, Visita
t.loncaric@visita.se