FINALISTERNA I GYMNASIE SM PRESENTERAS

Gymnasie-SM är Sveriges äldsta och mest prestigefulla tävling för gymnasister i åk 3på Hotell- och Turism- och Restaurang- och Livsmedelsprogrammet. Finalen år 2015 äger rum den 20-21 mars och arrangeras i samarbete med Wisbygymnasiet i Visby.

Tävlingen börjar på eftermiddagen med bland annat teoretiska test inom yrkesområdet. Tävlingen fortsätter sedan på lördagen med de praktiska tävlingsmomenten där unga talanger får chansen att visa sina färdigheter i grenarna hotell, turism, servering och kock. Visita är huvudarrangör och förstapristagarna vinner en resa till Stockholm med övernattning, studiebesök och middag på Stockholms mest kända restauranger.

– Gymnasie-SM är ett utmärkt sätt för våra framtida kockar, hotellchefer och hovmästare att pröva sina vingar. Men tävlingen är också ett bra sätt för branschen att visa omvärlden den kompetens och yrkeskunskap som finns i branschen, säger Eva Östling, VD på Visita.

De främsta lagen i kock- och serveringstävlingen får möjlighet att tävla i det Nordiska Mästerskapet som arrangeras på Island 2016. Två kockar och två servitörer/servitriser ska ingå i det svenska laget som kommer att utses vid en kvalificeringstävling i början av 2016.

Finalisterna är:

Hotellag