Finalisterna i Gymnasie-SM utsedda

Sex kocklag, sex serveringslag samt tre lag i hotellkategorin har gått vidare till finalen i Gymnasie-SM som äger rum den 16 mars på Parapeten/Rönnowska skolan i Helsingborg.

Medaljörerna i grenarna kock och servering har möjlighet att ta sig vidare till Nordiska Mästerskapen för kock- och serveringselever som arrangeras i Sverige 2014. Samtliga vinnare får dessutom komma till Stockholm för en heldag med övernattning och besök på några av Sveriges mest omtalade hotell och restauranger.

– Gymnasie-SM är ett fönster mot framtiden. På tävlingen får vi möta nästa generation av branschens stjärnor. Gymnasie-SM är ett utmärkt sätt för våra framtida kockar, hotellchefer och hovmästare att pröva sina vingar, säger Peter Thomelius, utbildningschef på Visita som är huvudarrangör för tävlingen.

Följande skolor har gått vidare till final i Gymnasie-SM för hotell, kock och servering:

Hotell
Gymnasieskolan Vipan, Lund
Nyköpings Hotell- och Restaurangskola, Nyköping

Kock
Elfrida Andréegymnasiet, Visby
Mjölby gymnasium Dackeskolan, Mjölby
Parkgymnasiet, Ystad
Ölands gymnasium, Borgholm
Nyköping Strand Utbildningscentrum, Nyköping

Servering
Gymnasieskolan Vipan, Lund
Mjölby gymnasium Dackeskolan, Mjölby
Stockholms Hotell- och Rest.skola, Johanneshov
Stockholms Internationella Restaurangskola, Sthlm
Åre gymnasieskola, Åre

Gymnasie-SM för hotell, kock och servering är ett årligt återkommande arrangemang och arrangeras av Visita. Årets tävling äger rum på Parapeten/Rönnowska skolan i Helsingborg den 16 mars, 8.00-15.00.

För frågor och ytterligare information:
Elisabet Morgell, utbildningsavdelningen Visita

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5000 medlemsföretag med sammanlagt 6200 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se

Citat

Peter Thomelius, utbildningschef, Visita