Finalisterna i Gymnasie-SM utsedda

Sex kocklag, fem serveringslag, sex lag i hotellkategorin samt sex lag i turismkategorin har gått vidare till finalen i Gymnasie-SM som äger rum den 15 mars i Stockholm.

– I Gymnasie-SM möts och tävlar nästa generation av branschens stjärnor. Tävlingen är en värdefull möjlighet för gymnasieeleverna att mäta sin kompetens. Men Gymnasie-SM är också en värdefull merit som ger deltagarna en kickstart på deras framtida karriär inom besöksnäringen, säger Peter Thomelius, utbildningschef på Visita, huvudarrangör för tävlingen.

Följande skolor har gått vidare till final i Gymnasie-SM för hotell, kock, servering och turism:

Kock

Kungsgårdsgymnasiet, Norrköping

Lindengymnasiet, Katrineholm

Stockholms Hotell-och restaurangskola, Stockholm

Gymnasie-SM för hotell, kock och servering är ett årligt återkommande arrangemang och arrangeras av Visita. Årets tävling äger rum på Stockholms Hotell- och Restaurangskola den 15 mars, 8.00-15.00. Följ tävlingen på Twitter genom taggen #gySM14 och på Visitas sida på Facebook.

Lotta Johansson, handläggare utbildningsfrågor, Visita