Granskning av momssänkningen välkomnas

Regeringen aviserar i dag i Svenska Dagbladets Brännpunkt en rad åtgärder för att granska effekterna av den kommande sänkningen av restaurangmomsen. SHR delar regeringens ambitioner med den kommande momssänkningen och välkomnar åtgärderna då de syftar till att stävja svartekonomin och den seriösa delen av branschen, oftast SHR:s medlemmar, är positiva.

Regeringen har vid dagens regeringssammanträde beslutat att uppdra åt Skatteverket, Konjunkturinstitutet samt Tillväxtanalys att granska effekterna av den kommande restaurangmomssänkningen. Syftet är att genomlysa reformens effekter samt att säkerställa kommande sänkningar av konsumentpriserna, öka efterfrågan och därmed ökad sysselsättning.

- Vi välkomnar denna genomlysning, säger Eva Östling Ollén, vd för SHR. Alla reformer ska utvärderas, så även momssänkningen. Forskningen liksom erfarenheterna visar att momssänkningen leder till lägre priser och ökad sysselsättning så jag är övertygad om att även denna reform leder till samma utveckling.

- Alla åtgärder som syftar till att stävja svartekonomin och gynna den seriösa delen av branschen, oftast SHR:s medlemmar, är positiva, säger Eva Östling Ollén.

Regeringen meddelar att en delredovisning av de primära effekterna ska lämnas den första juli 2012 med en slutredovisning av reformen den första januari 2016.

- Det är bra att studierna delas upp i en kortare och längre period då vi vet av erfarenheter från Frankrike och Finland att momssänkningen fått effekt relativt omgående men att de stora effekterna är mer långsiktiga, säger Eva Östling Ollén.

För mer information och kommentarer, kontakta gärna:
Eva Östling Ollén, vd SHR, 070-3871900
Thomas Laurell, ansvarig för politisk kommunikation, SHR, 08-762 74 52

För högupplöst bild på Eva Östling Ollén, se www.shr.se/bildbank

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. SHR samlar drygt 4 100 medlemsföretag med sammanlagt 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är SHR:s huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. SHR är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Presskontakt: Thomas Laurell, ansvarig för politisk kommunikation, 08-762 74 52, t.laurell@shr.se