Händer idag i Almedalen:

VISITA PRATAR JOBB I BESÖKSNÄRINGEN- SVERIGES NYA TILLVÄXTMOTOR

Plats: Clematishuset, Strandgatan 20

Vi börjar dagen med att Martin Ådal, chefsekonom (C) pratar jobb och tillväxt med Jennie Nilsson (S).  Kl. 11.00 träffas arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson (M) och Mats Pertoft (MP) och samtalar om hur hela Sveriges besöksnäring ska fortsätta bidra till tillväxt och jobbskapande.

Stanna till vid Donners plats kl 12.00 och avnjut en superb toast Skagen tillagad av stjärnkocken Christian Hellberg. Lyssna på Visitas vd Eva Östling som talar om hur jobben blivit fler sedan restaurangmomsen sänktes.

Vi avrundar dagen med en het debatt där fyra politiska ungdomsförbund diskuterar arbetsmarknadspolitik.

Onsdag 2 juli

Besöksnäringen – Sveriges nya tillväxtmotor!
Tid: 09:00 - 10:00
Clematishuset, Strandgatan 20, Vinotek 1

Hur bekämpas arbetslösheten bäst? Martin Ådal, chefsekonom (C) möter Jennie Nilsson (S) i en klassisk sammandrabbning om ansvaret för jobben och tillväxten. Petter Stordalen avslutar debatten med kommentarer och reflektioner.

Eva Östling, Visitas vd, inleder med en omvärdsbild från besöksnäringen.

Vem vet bäst hur arbetslösheten bekämpas?
: 10:00 - 11:00
Clematishuset, Strandgatan 20, Vinotek 1

Arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson (M) samtalar med Mats Pertoft (MP) om hur den svenska arbetsmarknadspolitiken ska se ut för att besöksnäringen ska kunna fortsätta bidra till tillväxt och nya arbetstillfällen över hela landet.

”Så här tänkte vi”
: 11:00 - 12:00
Plats: Clematishuset, Strandgatan 20, Vinotek 1

Ett samtal med ledande beslutsfattare om hur resonemangen kring de sänkta arbetsgivaravgifterna för unga och den sänkta momsen på restaurangmat gick när reformerna beslutades.

Toast Skagen på Donnersplats
Tid:
Donners plats

Stjärnkocken Christian Hellberg och Eva Östling, Visitas vd, bjuder på Toast Skagen och förklarar hur jobben blivit fler sedan momsen på restaurangmat sänktes.

Vem fixar jobben?
Tid:
Clematishuset, Strandgatan 20, Vinotek 1

Het debatt mellan ordföranden i fyra politiska ungdomsförbund.
Medverkande: Erik Bengtzboe, (MUF), Lorentz Tovatt, (GU) och Hanna Wagenius, (CUF), Gabriel Wikström (SSU).

Visita i sociala medier

Utöver våra seminarier och aktiviteter kommer Visita att dyka upp lite varstans i Visby under Almedalsveckan. För er som inte är på plats kan ni självklart följa oss på facebook, www.facebook.com/Visita.besoksnaringen och twitter @Visita_se.

För mer information, vänligen kontakta:

Robert Östholm

Presschef Visita