Ingen ambitionshöjning i höstbudgeten

- Vi hade hoppats på högre anslag i höstbudgeten till marknadsföringen av Sverige utomlands. Regeringen lägger 50 miljoner kronor men det är inte en ambitionshöjning då detta motsvarar den tidigare regeringens högsta nivå, säger Eva Östling VD Visita.

Visita kommenterar regeringens höstbudget:

- Regeringen drar in 50 miljarder kronor från svenska företag och konsumenter vilket påverkar svensk besöksnäring negativt. Genom att höja bensin-, dieselskatten blir det dyrare att transportera sig utanför storstäderna vilket hämmar tillväxten på glesbygden. Istället för att göra det möjligt för SJ att investera i nya nattåg som kan transportera turister upp till Åre/Östersund tar regeringen ut extra 1.7 miljarder kronor från SJ. Sammantaget gör budgeten det tyvärr dyrare att turista utanför storstäderna, säger Eva Östling VD Visita.

Erik Bratthall, Presschef Visita

e.bratthall@visita.se