Johan Såthe ny chefredaktör för Besöksliv

Johan Såthe, 43, blir ny chefredaktör för Besöksliv. Han tillträder tjänsten den 1 april.

– Att få skapa ett nytt magasin för Sveriges roligaste bransch är ett drömjobb för mig, säger Johan Såthe.

Besöksliv, som ges ut av besöksnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation Visita, produceras av OTW från och med 1 april. I samband med detta ändras också utgivningstakten från veckotidning till månadsmagasin.

– I magasinet ska vi leverera affärsnytta och inspiration samt fördjupa oss i de stora branschfrågorna. Samtidigt ska vi stärka tidningens nuvarande roll som ledande på branschnyheter genom en rejäl satsning på nätet och i sociala medier, säger Johan Såthe.

Johan Såthe har en bakgrund bland annat från Expressen, Svenska Dagbladet, Resumé, Restaurangvärlden och tidningen Chef. Han har även varit redaktör för Stopover, Apollos inflightmagasin som vann Svenska Designpriset 2008, och har de senaste åren varit medie- politik- och porträttskribent för Veckans Affärer samt redaktör för Computer Swedens helgmagasin CS Life.

– Johan Såthe har en gedigen bakgrund och det ska bli mycket spännande att följa hans arbete med att utveckla Besöksliv till en tydlig och inspirerande röst för den svenska besöksnäringen, säger Eva Östling Ollen, vd Visita.

Sista numret av veckotidningen kommer den 22 mars och prick en månad senare – 22 april – kommer första numret av Besöksliv som månadsmagasin.

– Men redan i dag, fredag, drar vi igång en blogg på besoksliv.se där läsaren kan följa arbetet bakom kulisserna med det nya magasinet, säger Johan Såthe.

För mer information:
Johan Såthe, tillträdande chefredaktör Besöksliv
johan.sathe@otw.se

Eva Östling Ollén, vd Visita

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 4 500 medlemsföretag med sammanlagt 6200 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se