Kampanjsajten sänkmomsen.nu lanseras

Idag lanseras sänkmomsen.nu. Bakom kampanjsajten står Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare och syftet är att få till en sänkning på momsen för restaurangtjänster, som idag är högst i världen.

I veckan gjorde Finland vad Frankrike och Belgien redan gjort – sänkte restaurangmomsen. Genom att göra det billigare att äta ute skapas nya jobb, vilket man där har förstått. Den svenska regeringen däremot har inte gjort någon ansats att sänka momsen, trots tidigare löften och trots att Sverige har världens högsta moms på restaurangtjänster. Det enda regeringen gjort hittills är att lova tillsätta en utredning.

– Sverige har inte råd att vänta längre med att sänka restaurangmomsen. De 15 000 nya jobb som skulle skapas, där en stor del går till unga, skulle motsvara en sänkning av dagens ungdomsarbetslöshet med nästan 10 procent, säger Eva Östling Ollén, vd för SHR.

Enligt en rapport från Handelns Utredningsinstitut (HUI) skulle en sänkning till 12 procent från dagens 25 innebära att mellan 7 000 och 34 000 nya arbetstillfällen skapades i Sverige. SHR gör utifrån detta bedömningen att åtminstone 15 000 nya arbetstillfällen är en realistisk nivå.

På sänkmomsen.nu finns även en namninsamling för sänkt restaurangmoms, där alla som vill kan skriva på. Listan med namn ska sedan skickas till Fredrik Reinfeldt, Anders Borg och Maud Olofsson.

– En sänkning av priserna på restaurang motsvarande momssänkningen med 13 procentenheter skulle innebära två gratisluncher i månaden för den som äter lunch ute varje arbetsdag. Därför hoppas vi på en stor uppslutning från allmänheten runt namnlistorna. Ju större opinion i frågan, desto större chans att politikerna lyssnar på oss, säger Eva Östling Ollén.

www.sänkmomsen.nu

För mer information och kommentarer, kontakta gärna:
Eva Östling Ollén, vd SHR, 070-3871900, e.ostlingollen@shr.se
Thomas Laurell, ansvarig politisk kommunikation, SHR, 08 762 74 52, t.laurell@shr.se

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. SHR samlar drygt 4 000 medlemsföretag med sammanlagt 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är SHR:s huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. SHR är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv.
Presskontakt: Lars Nylander, 08-762 74 22, l.nylander@shr.se