Kock – fortfarande största bristyrket

Besöksnäringen fortsätter ha stor brist på arbetskraft, visar nya siffror från Arbetsförmedlingen. Redan nu hämmas tillväxten av bristen på arbetskraft – en utveckling som riskeras att förvärras.

När Arbetsförmedlingen idag presenterade sin prognos över framtidens jobb sticker flera yrken inom besöksnäringen ut som stora bristyrken.

Bristen på kockar har nu blivit så stor att den är störst bland alla yrken, enligt Arbetsförmedlingen bristindex (bristindex 4,89 av 5). Dessutom ökar bristen på servitörer (4,34) och bartendrar (3,60). Redan idag gör det här att restauranger har svårt att starta eller expandera, och risken är att det förvärras.

– Vi har medlemmar som vill starta nytt eller utöka sin verksamhet men som inte kan göra det eftersom det saknas personal. Det är allvarligt. Kompetensförsörjningen är en av näringens allra viktigaste frågor, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita.

– Arbetsförmedlingen måste bli bättre på att ge arbetslösa en utbildning som matchas mot branscher där det finns behov, som just restaurangnäringen, säger Jonas Siljhammar.

Besöksnäringen har vuxit kraftigt de senaste åren och såväl nationella som globala prognoser visar att utvecklingen kommer fortsätta. Så sent som igår presenterade Tillväxtverket siffror som visar att antalet gästnätter i Sverige har ökat till rekordnivåer. Skulle det visa sig att bristen på arbetskraft gör att besöksnäringen inte kan expandera i takt med utvecklingen är risken att turisterna väljer andra länder.

– Vi är en bransch som är helt beroende av personlig service. Bristen på arbetskraft riskerar att påverka vilka upplevelser vi kan erbjuda och i förlängningen kan det i värsta fall göra att Sverige tappar i konkurrenskraft. Exportvärdet för besöksnäringen var 120 miljarder kronor 2016. Besöksnäringen är stor och växande basnäring som skapar utveckling i hela Sverige, säger Jonas Siljhammar.

Jonas Partheen
j.partheen@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.

Citat

Jonas Siljhammar, vd Visita