Kockduellen för högstadieelever startar

Fredag den 6 oktober startar kockduellen för högstadieelever. Syftet är att öka intresset för matlagning och kockyrket. Tävlingen sker i nära samarbete mellan näringslivet och offentlig sektor. Finalen hålls i Stockholm 9 februari 2018. Media är varmt välkomna på samtliga tävlingar.

Vad

Kockduellen är en matlagningstävling för högstadieelever, med syftet att få eleverna intresserade av matlagning och att välja restaurangprogrammet i gymnasiet. De ska få upp ögonen för kockyrket, då det finns ett stort behov av restaurangkockar och det är lätt att få jobb efter utbildningen.

Tävlingen sker i nära samarbete mellan näringslivet och offentlig sektor.

En av eldsjälarna bakom Kockduellen är Örebrokrögaren Roger Hjälm, som fick inspiration från en lokal tävling som arrangerades i fjol i Falun, med mycket gott resultat. Han fick snabbt med sig Örebro kommun och andra restauranger. Inte minst viktigt är att branschorganisationen Visita är med och driver tävlingen, som nu har spritt sig till flera andra kommuner i Sverige.

Varför

Restaurangerna har ett allt större problem att få tag på personal. Det saknas i dag uppemot 5 000 restaurangkockar i Sverige. Och alltför få söker sig till gymnasiets restaurang- och livsmedelslinjer.

Hur

Tävlingen arrangeras inom ramen för hemkunskapen i högstadiet. 2–3 elever bildar ett lag. De får en korg med råvaror som de ska skapa en måltid av på 50 minuter. Resultatet bedöms av en jury med erfarna kockar från några av restaurangerna bakom initiativet samt lärare.

Tävlingen genomförs i tre steg: En skoltävling (där eleverna tävlar mot varandra), en stadsfinal (med de bästa eleverna från respektive skola) och därefter en riksfinal i Stockholm.

Förutom att väcka intresset för matlagning som jobb i själva tävlingen, får eleverna också information om vilka möjligheter som finns inom kockyrket, hur arbetsmarknaden ser ut och vilka karriärvägar som finns.

När

Den första skoltävlingen går av stapeln den 6 oktober på Almby skola i Örebro.

När skoltävlingarna är genomförda är det dags för stadsfinalerna och dessa genomförs:

Västerås 17 januari
Stockholm 26 januari
Örebro 12 januari
Strängnäs v. 4
Falun v.4
Göteborg
Hallsberg 18 januari

Den stora finalen går på Restaurangakademien i Stockholm den 9/2 2018.

Mer info hittar du på: http://www.visita.se/kockduellen

Media är varmt välkomna på alla tävlingar. Roger (som bland annat medverkat i sommar med Ernst) står till medias förfogande för frågor, intervjuer etc

Kontakt

Roger Hjälm, Katrinelund Gästgiveri & Sjökrog, 070-260 38 12, roger@katrinelund.se
Maria Nordström, Örebro kommun, 076-496 87 59, maria.a.nordstrom@orebro.se

Tobias Bestelid
Presschef
t.bestelid@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.