Konjunkturinstitutet bekräftar att restaurangpriserna sjunkit

Konjunkturinstitutet (KI) presenterade idag en rapport om de kortsiktiga priseffekterna av den sänkta restaurangmomsen. Rapporten konstaterar att momssänkningen gett lägre priser.

- KI:s rapport bekräftar det vi tidigare kommunicerat. Momssänkningen har haft effekt på både priser och sysselsättningen, säger Eva Östling Ollén, VD på Visita.

I rapporten skriver KI också att priserna inte behöver sänkas för att reformen ska ha effekt, utan att det räcker med att prisökningen blir svagare än den skulle blivit utan momssänkningen. Från Visita välkomnar man att KI lyfter fram de dämpade prisökningarna som en effekt av momssänkningen.

- Att inte höja priset är i det här sammanhanget det samma som en prissänkning, eftersom priserna inom restaurangbranschen ökar med 3,1 procent i genomsnitt per år, säger Eva Östling Ollén.

KI:s rapport sträcker sig till och med april. I maj fortsatte restaurangpriserna ner.

- Det är en långsiktig reform och först om några år kan vi med säkerhet säga vilken effekt som momssänkningen haft på priserna och sysselsättningen. Men alla kurvor pekar åt rätt håll, vilket bekräftas av KI:s rapport, säger Eva Östling Ollén.

För ytterligare kommentarer:
Björn Arnek, branschekonom, Visita

Thomas Laurell, ansvarig politisk kommunikation

Björn Lundell, pressekreterare, Visita

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 4 300 medlemsföretag med sammanlagt 6000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se