Kraftig sysselsättningsökning i restaurangbranschen

Igår presenterades SCBs kortperiodiska sysselsättningsstatistik. Enligt denna har sysselsättningen i hotell- och restaurangbranschen ökat med 8,2 procent jämfört med första kvartalet 2011.

SCBs siffror bekräftar att den sänkta restaurangmomsen nu börjar ge konkreta effekter i form av nya anställningar, säger Eva Östling Ollén, vd för Visita.

Intressant att notera i SCBs siffror är att tillsvidareanställningarna ökar och att de tidsbegränsade anställningarna blir färre. Antalet tillsvidareanställda i hotell- och restaurangbranschen ökade med 10 700 under första kvartalet 2011 samtidigt som antalet tidsbegränsat anställda minskade. Totalt sett jobbade 9500 personer fler i hotell- och restaurangbranschen under första kvartalet 2012 jämfört med samma kvartal 2011.

Det är många småföretagare som genom momssänkningen fått en möjlighet att anställa personal och det börjar synas i statistiken nu, säger Eva Östling Ollén, vd för Visita.

För ytterligare information, kontakta:
Eva Östling Ollén, vd, Visita

Björn Lundell, pressekreterare, Visita

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 4 000 medlemsföretag med sammanlagt 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se