Många hotell- och restaurangkonkurser under september

Under september månad ökade hotell- och restaurangkonkurserna med hela 22 procent, rapporterar UC. Det är mest av alla branscher i Sverige. ”Arbetsgivaravgiften för unga har tredubblats, vilket leder till att företag nu slås ut”, säger Visitas vd Eva Östling.

UC:s rapport för september månad redovisar att konkurserna generellt sett ökat med 2 procent. Men en bransch sticker tydligt ut: hotell- och restaurangbranschen, där konkurserna ökade med hela 22 procent. Det är i siffror omkring 160 företag som gått omkull, vilket är cirka 30 fler än samma månad förra året.

– Arbetsgivaravgifterna för unga har tredubblats, vilket leder till att företag nu slås ut. Att konkurserna ökade med 22 procent under september månad är alarmerande. Vi är mitt i en brinnande högkonjunktur men ändå har många företag inom hotell- och restaurangnäringen svårt att överleva på grund av kostnadsökningar utanför deras kontroll, säger Eva Östling, vd på Visita.

Även UC pekar ut de höjda arbetsgivaravgifterna inom näringen som en faktor som ökat konkurserna kraftigt i jämförelse med andra branscher.

– I hotell- och restaurangföretagen är en tänkbar förklaring höjningen av arbetsgivaravgifterna för ungdomar som har tredubblats, kommenterar Richard Damberg, ekonom och utbildningsansvarig på UC i deras pressmeddelande.

– Det är låga marginaler inom hotell- och restaurang. Laborerar man med arbetsgivaravgifter och gradvis höjer dem blir personalkostnaderna tillslut för dyra. Det finns företag som fått sina personalkostnader höjda med 13 procent sedan arbetsgivaravgiften för unga höjdes, säger Eva Östling.

Viktig integrationsmotor

Fördyrningar för besöksnäringen drabbar inte bara de enskilda företagarna, utan i slutändan också integrationen. Besöksnäringen är Sveriges integrationsmotor, slår en ny rapport från HUI Research fast.

– Besöksnäringen är Sveriges integrationsmotor. Företag inom hotell och restaurangnäringen är mer benägna att anställa arbetslösa invandrare än företag i andra branscher. Av alla arbetslösa som anställdes i besöksnäringen under den studerade tidsperioden var cirka 20 procent icke-västerländska invandrare. Det är en väsentligt högre andel än de flesta andra branscher, säger Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och en av författarna till rapporten.

Läs UC:s pressmeddelande på:

Tobias Bestelid
Presschef
t.bestelid@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.