Mindre salt – en kulinarisk (o)möjlighet?

Seminarium på RestaurangEXPO, Kistamässan den 30 januari 2013, kl 12.30

Svenska konsumenter äter i genomsnitt 10-12 gram salt om dagen. Det är ungefär dubbelt så mycket som rekommenderas. Men går det att salta mindre utan att det drabbar smakupplevelsen? Visita och Institutet för livsmedel och bioteknik bjuder in till en paneldiskussion för att diskutera frågan under RestaurangEXPO.

Svenska konsumenter äter i genomsnitt 10-12 gram salt om dagen. Det är ungefär dubbelt så mycket som rekommenderas. Den främsta drivkraften till det höga saltintaget är att salt förhöjer smaken. Men det är inte bara konsumenterna själva som saltar sin mat. Det görs också av kockar i restauranger och storhushåll och olika delar av livsmedelsindustrin.

I många länder pågår nu aktiviteter som syftar till att minska saltintaget. Behovet av att minska saltintaget uppmärksammas även i vårt land. Tillsammans med andra branschorganisationer deltar Visita sedan en tid i ett projekt som syftar till att öka kunskapen om salt, framför allt om hur användningen av salt i restauranger, storhushåll och livsmedelsindustrin skall kunna minskas. Projektet drivs av SIK inom ramen för regeringens satsning Matlandet Sverige.

I det här seminariet kommer vi att belysa varför det är viktigt ur hälsosynpunkt att minska användningen av salt, hur salt fungerar som smakgivare samt vilka alternativ som står till buds. Den avslutande paneldiskussionen syftar till att väcka frågan bland kockar om hur en saltminskning skall kunna förverkligas utan att den kulinariska kvalitén förloras.

I seminariet deltar Martin Brag, en av finalisterna i Årets Kock 2013, Ola Håkansson, kökschef på Tumba Gymnasium, Gunnar Hall, forskare och projektledare på Sik och Sara Sundquist livsmedels- och miljöstrateg på Visita.

Arrangörer är Visita och SIK – Institutet för livsmedel och bioteknik

För ytterligare information:
Sara Sundquist, livsmedels- och miljöstrateg, Visita
0709-969044

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 4 500 medlemsföretag med sammanlagt 6200 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se