Nästa säsong utan säsonganställda?

I årets avtalsrörelse vill Hotell- och restaurangfacket, HRF minimera antalet visstids- och deltidsanställda, kraftigt försvåra möjligheterna till säsongsanställningar och kräver löneökningar som är dubbelt så höga som alla andra branscher. Lyckas HRF få igenom sina krav är det ett hårt slag mot den svenska besöksnäringen.

På Visita – Svensk besöksnäring där Svenska Liftanläggningars Organisation, SLAO, är medlem är man oroad över konsekvenserna av fackets yrkanden. HRFs lönekrav är dubbelt så höga som vad övriga branscher fått, samtidigt som man vill försvåra och fördyra villkoren för säsongsanställningar.

-      Svensk besöksnäring är beroende av flexibla avtal som gör det möjligt att personalen jobbar mer under en period och mindre under andra tider, säger SLAO:s ordförande Christer Rosén.

För vissa branscher är HRFs krav helt förödande:

-      Fackens krav är formulerade som om Sverige var ett land med bara en årstid. Fungerande villkor för säsongsanställda är ett måste för skidanläggningarna och det trodde jag att facket också tyckte, säger Christer Rosén.

Att arbeta som säsongsanställd är för många det första viktiga jobbet in på arbetsmarknaden. Av de 300 000 personer som varje år får anställning hos något av Visitas medlemsföretag är idag 150 000 unga.

-      Arbetslösheten bland unga är oacceptabelt hög i Sverige. Den svenska besöksnäringen är en del av lösningen då vi har många unga anställda. Vi har tidigare fört diskussioner med facket om exempelvis lärlingsprogram och yrkesintroduktioner. Jag önskar att vi kan återkomma till att föra konstruktiva diskussioner med HRF om hur vi inom branschen ytterligare kan bidra till att få in unga på arbetsmarknaden, avslutar Christer Rosén.

För mer information och kommentarer:
Christer Rosén, ordförande SLAO
0706209840
Pontus Sjöstrand, förhandlingschef, Visita

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 4 000 medlemsföretag med sammanlagt 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se