”Nu är rätt tid att sänka restaurangmomsen”

Regeringen måste ta ett beslut att sänka momsen på restaurangtjänster nu, anser Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR. Tillsammans med att de sänkta arbetsgivaravgifterna för ungdomar behålls skulle det ge branschen möjligheter att skapa tiotusentals nya jobb.

Regeringen lovar att undersöka möjligheterna att sänka momsen på bland annat restaurangtjänster från och med januari 2011. Syftet är att skapa arbetstillfällen i den personalintensiva restaurangbranschen, som sysselsätter många ungdomar och utlandsfödda. Grupper som tillsammans med lågutbildade har det svårast att komma in på arbetsmarknaden. Från branschens håll gläds man åt att det nu finns ett datum uppsatt för en momssänkning.

– Jag kan förstå att regeringen, med tanke på lågkonjunkturen, väntat med att sänka restaurangmomsen. Men nu är det rätt tid att genomföra detta och det är viktigt att det görs snabbt då en eventuell rödgrön regering inte är lika överens i frågan, säger Eva Östling Ollén, vd för SHR.

Enligt en undersökning som SHR låtit Handelns utredningsinstitut ta fram skulle en sänkning av restaurangmomsen från dagens 25 till 12 procent leda till mer än 10 000 nya arbeten inom restaurangnäringen.
Kombinerat med bibehållet sänkta arbetsgivaravgifter för ungdomar skulle den svenska besöksnäringen kunna ge upphov till väsentligt fler arbetstillfällen.

I dagarna kom även en undersökning från SCB som visar att ungdomar som inte avslutat gymnasiet har allra svårast att komma in på arbetsmarknaden.

– Restaurangbranschen sysselsätter största andel unga, mer än en tredjedel är under 25 år. Men för att vi ska kunna fortsätta ta emot ungdomarna krävs att kostnaderna för att anställa dem inte ökar med 14 procent, vilket de rödgröna föreslår i och med att de vill slopa den sänkta arbetsgivaravgiften för unga, säger Eva Östling Ollén.

För mer information och kommentarer, kontakta gärna:
Eva Östling Ollén, vd SHR, 070-3871900

För mer information om restaurangmoms, se www.shr.se/restaurangmoms

För högupplöst bild på Eva Östling Ollén, se www.shr.se/bildbank

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. SHR har cirka 4 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang och övrig besöksnäring. SHR:s medlemsföretag står för omkring 75 procent av hotell- och restaurangbranschens totala omsättning.
Presskontakt: Lars Nylander, 08-762 74 22, l.nylander@shr.se