Ny satsning för hållbara internationella idrottsevenemang

Riksidrottsförbundet (RF) och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF) satsar över en miljon kronor för att i samverkan utveckla och sprida beräkningsmodeller för att arrangera hållbara internationella idrottsevenemang. En av världens främsta forskare inom evenemang, professor Donald Getz, är knuten till projektet som kommer att samla svenska aktörer.

- Vi är oerhört glada över att Donald Getz har tagit på sig uppdraget. Han kommer att lägga stort fokus på evenemangsturism i Sverige de kommande åren. Vi kan genom projektet erbjuda svenska forskare, regioner och arrangörer en unik möjlighet att vässa och utveckla beräkningsmetoder och modeller i samverkan med Donald Getz, säger Ella Niia, ordförande i BFUF.

Antalet idrottsevenemang i världen växer i antal, omfattning och betydelse samtidigt som förutsättningar för att genomföra dem blir allt mer komplexa. Beräkningar av ekonomiska effekter av evenemang, antal besökare och kundnöjdhet finns men behöver utvecklas i både teori och praktik.

- Om vi har tydlig beräkningsmodell och utvärdering kan svensk idrotts ansökningar och genomförande göras med ännu högre kvalitet och ge goda ekonomiska effekter med miljömässig och social hållbarhet. För idrotten är mästerskap på hemmaplan viktiga och vi har alla möjligheter att bli ett föredöme när det gäller framtida arrangemang, säger Karin Mattsson Weijber, ordförande i Riksidrottsförbundet.

Projektet påbörjas under hösten 2014 och pågår i två år. Syftet är att öka kompetensen kring idrottsekonomi och evenemangsturism, utveckla standard för att planera och utvärdera idrottsevenemang, främja regional och lokal samverkan för att attrahera internationella evenemang och verka för hållbar evenemangsturism i Sverige. Fler evenemang ger fler besökare till Sverige, vilket påverkar de turistekonomiska effekterna positivt.

- Idrotten och besöksnäringen antog 2013 en gemensam strategi för internationella idrottsevenemang. I och med samarbetet mellan Donald Getz, svenska forskare och arrangörer tar vi nästa steg och konkretiserar strategin. I förlängningen kommer detta ha stor betydelse för flera sorters evenemang och turism, säger Eva Östling, VD, Visita, bransch- och arbetsgivarorganisationen för svenska besöksnäringen.

För mer information kontakta:
Stina Algotson, VD BFUF, 070-342 72 90, stina@bfuf.se
Leif Johansson, Projektledare Centrum för idrottsevenemang, 072-239 62 26,
leif.johansson@rf.se
Karin Mattsson Weijber, ordförande RF, 070 600 37 22, karin.mattssonweijber@rf.se