Ny stor rapport: Svenska hotell & svenska restauranger bäst i Europa

I en ny stor undersökning med över 3000 svarande så utses svenska hotell och det svenska restaurangköket till det bästa i Europa.

Det är TCI Research, på uppdrag av den europeiska branschorganisationen för besöksnäringen, Hotrec, som nyligen presenterade sin stora undersökning Mapping the Futurue of Hotel and Restaurant experience.

Undersökningen innefattar mer än 45 000 kundanalyser globalt och mer än 30 000 i Europa. Metoden som rapporten bygger på har hög statistisk säkerhet (95%).

De tre högst rankade destinationerna i Europa för ”Hotels Overall Quality”

1. Sverige (index 250)
  2. Norge (index 246)
  3. Finland (index 234)

Sverige toppar också listan i kategorin ”Local Food Overall Quality”:

1. Sverige (index 197)
  2. Italien (index 192)
  3. Grekland (index 191)

Även i rankingen vad gäller personalens kompetens och värdskap hamnar Sverige högt:

1. Norge (index 281)
  2. Sverige (index 266)
  3. Finland (index 243)

Den svenska besöksnäringen växer kraftigt. År 2016 växte den svenska restaurangmarknaden omsättningsmässigt med 6,9 procent jämfört med året innan, enligt Restaurangindex som SCB sammanställer på uppdrag av Visita.

– Det är förstås otroligt kul att den svenska besöksnäringen toppar listan. Våra svenska hotell och restauranger håller väldigt hög klass, något som allt fler upptäcker, säger Eva Östling, vd på Visita.

När resenärer tänker mat och resor så tänker de flesta på Italien – som nu alltså hamnar på andra plats efter Sverige.

– Det har varit en otrolig utveckling på restaurangscenen i Sverige de senaste åren. Vi har fina råvaror och våra kockar är fantastiskt duktiga och kreativa. Italien i all ära, men det svenska köket är idag, precis som rapporten slår fast, snäppet vassare, fortsätter Eva Östling.

Rapporten från TCI Research har tagit fram ett konkurrenskraftsindex där man rankar kvalitet, service och värde för pengarna på europeiska hotell och restauranger. Hotellen och restaurangerna rankas också efter hur de står sig i en global jämförelse. Rapporten belyser vidare vilka marknader och destinationer som är mest attraktiva och vilka som riskerar att tappa i konkurrenskraft.

Övrigt som rapporten slår fast:

Det är rekommendationer från vänner och släktingar som har allra störst betydelse för vilket resmål besökaren väljer (34%). Det gäller alla förstagångsbesökare och för alla destinationer i Europa.

Det är lokalbefolkningens värdskap och mottagande som betyder allra mest för att skapa en positiv upplevelse. Parametrarna säkerhet och trygghet kommer på tredje plats, ihop parametern vackra landskap.

När det gäller hotellupplevelser så anser gästerna överlag att europeiska hotell håller en hög kvalitet som ligger i linje med det globala genomsnittet. Däremot upplever gästerna att ”value for money” är betydligt lägre än globala genomsnittet (dvs. Europa är dyrt). Det är framförallt budgethotell som riskerar att halka efter i den globala konkurrensen.

”Middle range hotels” (hotell i mellanprisklass) däremot är populära och klarar sig väl i den globala konkurrensen men även här är ”value for money” något mindre än det globala genomsnittet. Lyxhotellen däremot håller hög kvalitet, har god service och ”value for money” och står sig väl i den globala konkurrensen.

För fler frågor kontakta Tobias Bestelid, presschef på Visita, Svensk besöksnäring, tel 0702-164 775, t.bestelid@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se

Bildtext: Sverige är enligt en ny rapport matlandet nummer ett i Europa. Bild från råbaren på TAK i Stockholm.