Ny undersökning: stockholmarna äter mest på restaurang – smålänningarna snålast

Varannan svensk äter middag på restaurang minst en gång i månaden. Vanligast är det i Stockholm medan Småland är de som snålar mest. Och bland de som köper lunch ute 3–4 gånger i veckan är dubbelt så många män som kvinnor. Det visar undersökningen Svenskarnas restaurangvanor.

Mer än var åttonde svensk (13 %) äter middag på restaurang minst en gång i veckan. Och en tredjedel uppger att de äter på restaurang 1–3 gånger per månad. Det visar undersökningen Svenskarnas restaurangvanor som Novus genomfört på uppdrag av Visita. Totalt innebär det att nästan varannan svensk (46 %) äter middag på restaurang minst en gång i månaden.

– Svenskarna är överlag mycket intresserade av mat och dryck. Restaurangupplevser och bra mat är numera en viktig del av livsstilen för många. Storstäderna sticker förstås ut i undersökningen. 20 procent av stockholmarna äter middag på restaurang minst en gång i veckan, säger Eva Östling, vd på Visita.

Smålänningarna snålast
Medan Stockholm sticker ut som storätarna är smålänningarna mer snåla med sina restaurangbesök. Där uppger färre än var tionde (8 %) att de köper middag från restaurang minst en gång i veckan.

Det är lika vanligt att middagen äts på restaurangen som den tas med. Men oavsett var man äter väljer över 90 procent att betala middagen med kort eller andra betalsätt där man inte behöver kontanter.

Stora könsskillnader vid lunchen
Var tredje svensk äter lunch minst en gång i veckan på restaurang. Men skillnaden mellan könen är stor. Bland de som köper lunch på restaurang 3–4 gånger i veckan är dubbelt så många män som kvinnor. Och det är mer än tre gånger så många män som kvinnor som går ut på lunch varje dag.

– En orsak kan vara att vi inte har lika många kvinnor på ledande befattningar i samhället. Det blir alltså färre affärsluncher ute på restaurang av den anledningen, säger Eva Östling.

Svenskarnas restaurangvanor är en undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Visita. Frågorna har besvarats av ett riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18–79 år. Totalt har 1043 intervjuer genomförts under perioden 26 oktober – 21 november 2017. Se bifogad pdf för detaljerad statistik.

Jonas Partheen
j.partheen@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.

Restaurangupplevser och bra mat är numera en viktig del av livsstilen för många
Eva Östling, vd