Nytt avtal för hotell och restaurang

Strejkhotet avvärjt

Visita och Hotell- och restaurangfacket (HRF) har ikväll, den 10 juni, kommit överens om ett nytt avtal för företagen inom besöksnäringen.

– Det har varit hårda förhandlingar och båda parter har fått ge och ta. Men nu har vi ett avtal som både vi och HRF har anledning att vara nöjda med, säger Eva Östling Ollén, vd på Visita.

Det nya avtalet löper på 12 månader och innehåller kostnadsökningar på motsvarande 2,6 procent och är därmed i nivå med övriga avtal som träffats på arbetsmarknaden. En viss andel av löneökningarna kan fördelas lokalt och individuellt.

– Det är ett dyrt avtal, men en strejk hade kostat både företagen och de anställda otroligt mycket mer. Jag är mycket glad att vi lyckades komma överens med facket till slut, säger Eva Östling Ollén.

Avtalet i korthet
620 kr i genomsnittlig löneökning
Ingångslönerna höjs med 90 procent i förhållande till övriga löner
Ungdomslönerna höjs med 50 procent i förhållande till övriga löner
Semesterlönegarantin räknas upp med 60 procent av löneökningen
Fördelning av löneökningarna: 45 procent generellt påslag, 55 procent lokalt och individuellt

Parterna är även överens om att tillsätta arbetsgrupper som ska jobba med frågorna lokal lönebildning och ledighet.

Med anledning av det nya avtalet kallar Visita till en pressträff imorgon klockan 11.00.

Plats: Visitas huvudkontor, Sveavägen 25, Stockholm

För ytterligare information:
Björn Lundell, pressekreterare, Visita

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 4 300 medlemsföretag med sammanlagt 6000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se

Citat

Eva Östling Ollén, vd Visita