Omstart för lyckad ungdomskampanj

Besöksnäringen söker arbetskraft genom sociala medier

Bransch- och arbetsgivarorganisationen för svensk besöksnäring - Visita startar idag kampanjen ”Framtidsgeneratorn 2.0”. Informationskampanjen är en omarbetad version av förra årets lyckade satsning som syftade till att få Sveriges 15-åringar att välja någon av besöksnäringens utbildningsprogram på gymnasiet.

Besöksnäringen ropar efter utbildad personal. Samtidigt minskar ungdomskullarna och antalet sökande till hotell- och restaurangprogrammet har sjunkit de senaste tio åren. För att vända denna utveckling inledde Visita förra året en större informationskampanj som skulle få fler ungdomar att välja någon av besöksnäringens utbildningsprogram på gymnasiet. En stor del av kampanjen ägde rum i sociala medier där ungdomarna genom en så kallad Framtidsgenerator fick en inblick i den stora variation av arbetsuppgifter och yrkesroller som besöksnäringen erbjuder. Kampanjen fick ett mycket stort genomslag och får därför nu en uppföljare – Framtidsgeneratorn 2.0

Framtidsgeneratorn illustrerar bredden och alla karriärmöjligheter som finns inom besöksnäringen. Förhoppningsvis ska den locka fler ungdomar att välja någon av de gymnasieutbildningar som leder in till besöksnäringen, säger Eva Östling, vd på Visita.

Ungdomarnas perspektiv
Genom att göra Framtidsgeneratorn på kampanjsidan framtidsgeneratorn.se får 15-åringen fram en övergripande egen profil med exempel på lämpliga yrken inom besöksnäringen, vilka utbildningsmöjligheter som finns samt ytterligare fakta om branschen och de olika yrkesrollerna. På kampanjens Facebook-sida kan den som är intresserad hitta ytterligare information om skolor, utbildningsvägar och övriga branschfakta.

­Det är viktigt att vi når ut till ungdomarna och kommunicerar att besöksnäringen är en framtidsbransch där det finns gott om jobb och stora utvecklingsmöjligheter. Det är ett långsiktigt arbete men vi fick en väldigt bra start förra året. Både avseende antal besök och hur ungdomarna interagerade med oss via digitala kanaler, säger Eva Östling

www.facebook.com/framtidsgeneratorn

För mer information, kontakta;