OTW får uppdraget att göra Besöksliv

Visita och OTW har slutit avtal om den redaktionella produktionen av Visitas tidning Besöksliv. Uppdraget omfattar även Besökslivs webbplats och närvaro i sociala medier.

Visita, besöksnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation, har i dag cirka 4 500 medlemsföretag över hela Sverige inom hotell, restauranger, nöjesparker, campingplatser, vandrarhem och skid- och spaanläggningar.

Tidningen Besöksliv, sprungen ur tidningen Restauratören som lanserades redan 1916, kommer ut varje vecka och bevakar nyheter inom hela besöksnäringen.

Tillsammans med OTW ska vi nu utveckla Besöksliv till att bli en tydlig och inspirerande röst för den svenska besöksnäringen, säger Eva Östling Ollén, vd Visita.

Den nya redaktionella plattformen för Besöksliv ska bland annat tydligare lyfta Visitas viktigaste frågor, skapa ökad affärsnytta åt medlemmarna samt vara ledande på branschnyheter.

– Vi ska göra bra och intressant journalistik och se till att den integreras och förpackas på bästa sätt i de kanaler där läsarna finns och vill ha den, säger Anders Rask, vd för OTW Communication.

OTW jobbar redan i dag med flera branschorganisationer. Både tidningen ”Motor”, som ges ut av Motormännens Riksförbund, och ”Skolvärlden”, som ges ut av Lärarnas Riksförbund, har belönats med branschpriset Guldbladet för bästa journalistik respektive bästa webbkommunikation.

– Vi är förstås väldigt stolta över att Visita har valt OTW som partner. ”Sveriges roligaste bransch” säger Visita om besöksnäringen – och samma känsla fick vi när beskedet kom. Det har varit många glada tillrop i dag, säger Anders Rask.

– OTW har stor erfarenhet av att framgångsrikt driva och utveckla redaktionella varumärken och vi ser med spänning fram emot att samarbeta med dem, säger Eva Östling Ollén.

Fram till att den nya redaktionella plattformen lanseras -under våren 2013 – fortsätter tidningen Besöksliv att ges ut i nuvarande utgivningstakt. Daniel Hirsch fortsätter som tf chefredaktör.

– Vem som på sikt kommer att bli chefredaktör är inte klart. Det rekryteringsarbetet sätter vi igång med här och nu, säger Anders Rask.

För mer information:
Eva Östling Ollén, vd Visita tel 070 - 387 19 00

Anders Rask, vd OTW Communication, tel 0702-178 215

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 4 500 medlemsföretag med sammanlagt 6200 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se