PAUS OCH VISITA INFORMERAR OM RIKSPRESENTKORTET

Kunder och gäster informeras om hur korten löses

Ett antal bedrägerier med falska PAUS Rikspresentkort har genomförts i Stockholmsregionen. Bedrägerierna och bedrägeriförsöken är under utredning av polisen och ett antal personer som försökt lösa in falska kort har gripits. Vi uppmanar nu handlare, restauranger och hotell att inte lösa in PAUS presentkort. All nyförsäljning av presentkort har också stoppats permanent.

Den som äger ett PAUS presentkort kan lösa in det till fulla värdet direkt hos PAUS. På PAUS hemsida, www.paus.se, kan presentkortinnehavare få mer information om hur inlösen går till.

För att skydda PAUS kunder och presentkortsinnehavare mot förluster har företaget tidigare stoppat nyförsäljning av alla presentkortstyper.

-          Vi vill understryka att det är viktigt att handeln inte accepterar presentkort av ovan angivna typer, som på baksidan är märkta PAUS Presentkort AB som betalningsmedel då vi bedömer att risken för att förfalskningar av andra valörer och andra PAUS presentkortstyper har ökat markant, säger Thomas Carlsson, vd på PAUS.

Presentkortsinnehavare som nekas köp i butik hänvisas också till PAUS hemsida som även finns tryckt på presentkortens baksida.

Paus Presentkort erbjuder en rad presentkortstyper. Störst är Rikspresentkortet. Bolaget grundades 1998 och ägs gemensamt av Svensk Handel och Visita. Rikspresentkorten fungerar som betalningsmedel i mer än 30 000 butiker, hotell och restauranger. Många av landets stora kedjor fungerar som inlösare av Rikspresentkorten.

-          Vi beklagar verkligen det som har inträffat. PAUS kunder och presentkortsinnehavare kommer att gå skadelösa genom processen. Det finns reserverade tillgångar för varje presentkort och alla presentkortinnehavare kommer att få sina pengar tillbaka, säger Clemens Wantschura, ordförande i PAUS Presentkort AB.

Tina Loncaric, tf pressekreterare, Visita
0767.81 55 65