Så mycket bättre-pensionatet får prestigefullt stipendium

Ägarna till Pensionat Grå Gåsen på Gotland, Maria och Håkan Ahlsten, har idag tilldelats Visita Mellerstas Hans Erik Börjeson-stipendium. Stipendiet delas ut till talanger som har eller kommer att ha stor betydelse för besöksnäringen. Pensionat Grå Gåsen är det pensionat där TV4:s populära serie Så mycket bättre spelas in.

”Årets stipendiat är en sann inspirationskälla. Med kärlek till god mat, gott värdskap och den lokala bygden, har stipendiaten bidragit till att sätta både orten och regionen på kartan.” Så inleds juryns motivering av årets vinnare.

– Maria och Håkan Ahlsten får stipendiet i hård konkurrens med andra nominerade i Visita Mellerstas upptagningsområde. Det finns många goda ambassadörer för besöksnäringen i vår region, men paret Ahlstens engagemang, som har bidragit till en mer levande besöksnäring året runt trots Gotlands karaktär som sommarparadis är imponerade, säger juryns ordförande Patrik Hanberger.

Viktig marknadsföring
– Att de dessutom lyckats få en så populär TV-serie som Så mycket bättre att spelas in hos dem flera år i rad har naturligtvis betytt mycket för hela bygden i form av marknadsföring och besökarantal, menar Patrik Hanberger.

Ett föredöme
Grå Gåsen ligger i Burgsvik på Storsudret på södra Gotland. Med en inriktning där de vill arbeta hållbart, varsamt och miljövänligt har paret Ahlsten lyckats skapa en lugnt och rofylld miljö och samtidigt vara en attraktiv arbetsgivare.

– Paret Ahlsten är ett föredöme i vår näring. Deras engagemang i sitt lokalsamhälle och viljan att utveckla besöksnäringen är precis rätt för en bransch som ska få människor att må bra och ha det trevligt, avslutar Patrik Hanberger.

Juryns motivering

Ett stort engagemang för det lokala näringslivet skapar en tilltro hos andra företagare på orten att våga satsa. Det bidrar till en levande besöksnäring året runt, detta på en säsongsbetonad destination.

Det föredömliga engagemanget i medarbetarna och att vara en attraktiv arbetsgivare och involvera de anställda i alla delar av verksamheten inspirerar.

Stina Bengtsson, pressekreterare, Visita
T 46 8 762 74 00
D 46 8 762 74 68
E s.bengtsson@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 000 medlemsföretag med sammanlagt 6 200 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.