Så var turistsommaren 2017 – amerikanska turister ökar mest

Allt fler utländska turister besöker Sverige. Och vi blir allt mer poppis bland amerikaner. Det visar Tillväxtverkets statistik som släpps idag.

Tillväxtverkets inkvarteringsstatistik visar bland annat antal övernattningar, gästernas nationalitet och utvecklingen i Sveriges regioner under juni, juli och augusti. Nationellt kan man se att antalet utländska gästnätter har ökat med över 3 procent.

– Antalet utländska gästnätter har ökat med drygt 3 procent, vilket är glädjande. Exportvärdet för besöksnäringen vad gäller utländska besökare ökar ständigt. Förra året var den 120 miljarder, alltså dubbelt så mycket som Sveriges stål- och järnexport tillsammans, säger Visitas vd Eva Östling.

USA ökar mest jämfört med förra året

Av de utomnordiska länderna som besöker Sverige på sommaren kommer flest från Tyskland, men den nation som ökar mest jämfört med förra året är USA. Sommaren 2017 kom nästan 340 000 besökare från USA, vilket jämfört med sommaren 2016 är en ökning med över 39 procent.

146 procent fler kinesiska besökare sedan 2012

Tittar man på utvecklingen sedan 2012 är det dock Kina som stått för den i särklass största ökningen, nästan 146 procent. Sommaren 2017 kom drygt 172 000 kinesiska turister till Sverige.

Flest tyskar besöker Sverige på sommaren, indier reser andra tider på året

Nästan 70 procent av alla besökande tyskar väljer att semestra i Sverige på sommaren, medan bara 23 procent av indierna gör det. Drygt 44 procent av alla amerikaner kommer på sommaren.

Se bifogade diagram (fria att använda) för detaljerad information och mer fakta om turistsommaren.

Fakta om statistiken

Inkvarteringsstatistiken är en del av Sveriges officiella statistik och produceras på Tillväxtverkets uppdrag av Statistiska centralbyrån (SCB). Den visar bland annat antal övernattningar, gästernas nationalitet, antal sålda rum, genomsnittlig rumsintäkt, beläggningsgrad och utvecklingen i Sveriges regioner. Läs mer på http://tillvaxtverket.se/turism

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.

Citat

Andelen utländska besökare har ökat med drygt 3 procent, vilket är glädjande. Exportvärdet för besöksnäringen vad gäller utländska besökare ökar ständigt. Förra året var den 120 miljarder, alltså dubbelt så mycket som Sveriges stål- och järnexport tillsammans.
Eva Östling, vd Visita