Sänkt arbetsgivaravgift ökade sysselsättningen -         Facket sprider felaktig information

HRF och Handels hävdar i en rapport att sänkningen av arbetsgivaravgiften för anställda under 26 år inte ökat sysselsättningen bland ungdomar. Det påståendet är en medveten feltolkning av den partsgemensamma statistiken, hävdar Sveriges hotell- och restaurangägare. Sysselsättningen bland unga har ökat efter att arbetsgivaravgiften sänktes.

Den minskning av sysselsättningen som HRF och Handels hänvisar till i sin rapport var en tillfällig effekt av finanskrisen. En finanskris som HRF och Handels överhuvudtaget inte nämner i sin rapport. Från hösten 2010 har sysselsättningen bland unga ökat 5,3 procentenheter mer än för övriga arbetsmarknaden. Ett mer rimligt antagande är därför att den sänkta arbetsgivaravgiften haft stor betydelse för sysselsättningen bland ungdomar.

- Sedan arbetsgivaravgiften sänktes har sysselsättningen bland unga ökat med undantag för en tillfällig nedgång i samband med finanskrisen. Detta faktum är HRF och Handels mycket väl medvetna om, säger Eva Östling Ollén, vd på Sveriges hotell och restaurangföretagare.

Eva Östling Ollén ställer sig frågande till rapportens syfte och undrar om man från fackets sida vill höja arbetsgivaravgifterna.

- På vilket sätt tjänar fackens medlemmar på att deras fackförbund sprider felaktig information och agerar för att det ska bli dyrare för arbetsgivare att anställa personal, frågar sig Eva Östling Ollén?

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. SHR har cirka 4 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang och övrig besöksnäring. SHR:s medlemsföretag står för omkring 75 procent av hotell- och restaurangbranschens totala omsättning.
Presskontakt: Björn Lundell, 0708-96 90 12, b.lundell@shr.se