Sänkt restaurangmoms gav 183 nya jobb i Gävleborg

Sysselsättningen i hotell- och restaurangbranschen i Gävleborg ökade med 7,4 procent under årets tre första kvartal. Ökningen motsvarar 183 nya helårsverken. Totalt i hela landet uppskattas sysselsättningen i branschen ha ökat med cirka 6000 helårsverken.

Visita har gett SCB i uppdrag att granska hur de utbetalda lönesummorna inom hotell- och restaurangbranschen utvecklats på länsnivå under de tre första kvartalen 2012. Visita har sedan utifrån dessa siffror beräknat hur sysselsättningen utvecklats regionalt. Resultaten presenteras idag i en rapport ”Gott nytt moms-år”.

I rapporten konstateras att hotell- och restaurangbranschen har vuxit starkt i nästan alla län. Flest nya arbetstillfällen har skapats i Stockholm (2578). Men den största procentuella tillväxten kan man se i Västmanland (+ 9 %), Östergötland (+9 %) och Gävleborg (7,4 %). I Gävleborgs län motsvarar ökningen 183 helårsverken. Visitas branschekonom Björn Arnek anser att det finns starkt stöd i data för att momssänkningen skapat en ökad sysselsättning.

Restaurangbranschen har vuxit mycket starkt under 2012. Omsättningstillväxten i volym har inte varit så stark under årets första 10 månader någon gång under 2000-talet som i år och även sysselsättningen har ökat kraftigt. Med tanke på lågkonjunkturen har jag svårt att se någon annan förklaring till detta än den sänkta restaurangmomsen, säger Björn Arnek.

Visita flaggar dock för att 2013 kan bli ett tufft år även för restaurangerna. Enligt Konjunkturinstitutets senaste konjunkturbarometer är restaurangföretagarna fortfarande optimistiska inför framtiden. Men den internationella och inhemska lågkonjunkturen oroar och det finns en stor risk att även restaurangbranschen kommer känna av den avstannande ekonomin.

Restaurangbranschen är inte immun mot lågkonjunkturen och det är inte rimligt att förvänta sig samma fantastiska siffror även under 2013, säger Eva Östling Ollén, vd på Visita.

Se fullständig länslista på nästa sida.

För ytterligare kommentarer:

Jämtlands län 1 970 1 978 8 0,4
Västerbottens län 2 313 2 373 60 2,6
Norrbottens län 2 757 2 945 188 6,8

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 4 500 medlemsföretag med sammanlagt 6200 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se