Sänkt restaurangmoms ger jobb till unga och invandrare

En sänkning av restaurangmomsen ger 15 000 nya jobb, framför allt till unga och invandrare. Det visar en ny rapport som Handelns Utredningsinstitut (HUI) tagit fram på uppdrag av Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR). Rapportens slutsatser stöds också av ett antal av landets ledande nationalekonomer.

– Den här rapporten visar tydligt att en sänkning av restaurangmomsen är ett enkelt och effektivt verktyg för att skapa 15 000 nya jobb. Det är därför märkligt att de politiska partierna tvekar inför att genomföra denna slagkraftiga åtgärd mot ungdomsarbetslöshet och utanförskap, säger Eva Östling Ollén, vd för SHR.

HUI:s rapport visar att en sänkning av restaurangmomsen till 12 procent från dagens 25 skulle innebära att mellan 7 000 och 34 000 nya arbetstillfällen skapades i Sverige. SHR gör utifrån detta bedömningen att åtminstone 15 000 nya arbetstillfällen är en realistisk nivå. Det skulle motsvara en sänkning av dagens ungdomsarbetslöshet med nästan 10 procent.

SHR:s bedömning av effekterna av en sänkt restaurangmoms bekräftas även av några av landets ledande nationalekonomer. I HUI:s rapport har de fått ge sin syn på effekterna av skattelättnader inom tjänstesektorer och en klar majoritet anser att en åtgärd som sänkt restaurangmoms är ett effektivt sätt att öka sysselsättningen, i synnerhet för grupper med en svag ställning på arbetsmarknaden.

Sverige har i dag världens högsta restaurangmoms. Efter att EU-kommissionen gav medlemsländerna möjlighet att från och med 2009 sänka restaurangmomsen har Frankrike och Belgien redan genomfört en sänkning. Finland följer efter den 1 juli.

– I dag är momsen på mat serverad på restaurang mer än dubbelt så hög som mat från en livsmedelsbutik. En sänkning till 12 procent skulle också innebära att vi kom bort ifrån ett olyckligt och orättvist system, säger Eva Östling Ollén.

Enligt en opinionsundersökning som Novus opinion genomfört på uppdrag av SHR, svarar sex av tio svenskar att de tycker det är fel att momssatserna på mat är olika. Fler än hälften svarar att de skulle äta ute oftare om restaurangmomsen sänktes till samma nivå som gäller för livsmedel. Detta då en sänkning av restaurangpriserna motsvarande den momssänkning på 13 procentenheter som SHR förespråkar, skulle innebära en kostnadsbesparing motsvarande två uteluncher per månad för den som äter lunch ute varje arbetsdag.

Ladda ned rapporten på www.shr.se/huistudie

För mer information och kommentarer, kontakta gärna:
Eva Östling Ollén, vd SHR, 070-387 19 00
Lars Nylander, pressekreterare SHR, 08-762 74 22

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. SHR har cirka 4 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang och övrig besöksnäring. SHR:s medlemsföretag står för omkring 75 procent av hotell- och restaurangbranschens totala omsättning.