Scandic Hotels är den mest attraktiva arbetsgivaren

Scandic Hotels är den mest attraktiva arbetsgivaren inom besöksnäringen, visar en ny undersökning. Det är andra året i rad som Scandic Hotels kniper topplaceringen.

Hotellkedjan Scandic Hotels är den mest attraktiva arbetsgivaren inom besöksnäringen, visar en ny undersökning från Universum som frågat över 2500 yrkesverksamma och studenter om deras ideala arbetsgivare.

- Det är otroligt roligt och hedrande att vi även i år är framröstade av branschen som den bästa arbetsgivaren inom besöksnäringen. En förutsättning för att kunna skapa fantastiska hotellupplevelser för våra gäster är att vi har medarbetare som trivs och känner engagemang när de är på jobbet.  Det arbetar vi hårt för att uppnå och den här utmärkelsen är ett kvitto på att vi lyckas, säger Peter Jangbratt, Sverigechef Scandic.

Tvåa på listan kom Nordic Choice Hotels och trea Grand Hôtel. Fyra blev Fotografiska, som också är ny på listan och därmed årets raket. Att listans absoluta topp innehåller både stora kedjor och enskilda arbetsplatser visar på den bredd besöksnäringen har.

- Besöksnäringen är den snabbast växande basnäringen i Sverige och skapar jobb i hela landet. Att vi är attraktiva arbetsgivare är viktigt för att näringen ska fortsätta växa och kunna attrahera kompetent personal, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita.

Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget Universum på uppdrag av Visita. Totalt svarade över 2500 yrkesverksamma och studenter inom besöksnäringen på bland annat vilken arbetsgivare som är den mest ideala. Av metodskäl har det enbart varit möjligt för respondenterna att välja mellan företag som har 50 anställda eller fler. Undersökningen omfattar enbart Visitas medlemsföretag.

Topp 10 – Besöksnäringens mest attraktiva arbetsgivare

1. Scandic Hotels
  2. Nordic Choice Hotels
  3. Grand Hôtel, Stockholm
  4. Fotografiska
  5. Gothia Towers
  6. Elite Hotels
  7. Liseberg
  8. Svenska Turistföreningen, STF
  9. Stureplansgruppen
  10. Radisson

Jonas Partheen
j.partheen@visita.se

Eventuella frågor om metoden
Sighsten Dahl
Universum

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.

Citat

Jonas Siljhammar, vd Visita
Det är otroligt roligt och hedrande att vi även i år är framröstade av branschen som den bästa arbetsgivaren inom besöksnäringen
Peter Jangbratt, Sverigechef Scandic