SHR byter namn till Visita – Svensk besöksnäring

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) har bytt namn. Från och med idag heter vi Visita – Svensk besöksnäring.

Sedan SHR bildades för över 100 år sedan har den svenska besöksnäringen vuxit och utvecklats mycket. Idag representerar SHR glädjande nog många fler än Sveriges hotell- och restaurangägare. Bland organisationens medlemmar finns också cateringföretag och skidanläggningar, spa, stugbyar, nöjesparker, campingplatser, destinationsbolag och nattklubbar. För att bättre spegla verksamheten och bredden byter man nu namn till det mer framtidsorienterade Visita – Svensk besöksnäring.

– Med Visita får vi ett namn som tydligare visar vilka vi är och vad vi gör. Besöksnäringen är en av Sveriges framtida basnäringar och Visita ska som bransch- och arbetsgivarorganisation verka för bättre näringsvillkor för företagen inom besöksnäringen, säger Eva Östling Ollén, vd för Visita.

Svensk besöksnäring omsätter idag över 250 miljarder kronor varje år och anställer 162 000 personer över hela landet. Turismens exportvärde – utländska besökares konsumtion i Sverige är 87 miljarder kronor (2010).

- Svensk besöksnäring är en näring som tål att nämnas i samma andetag som andra mer traditionella industrier, vilket nog alla inte vet om. Vårt namnbyte är ett steg på vägen mot att öka medvetenheten om besöksnäringens betydelse för den svenska samhällsekonomin, säger Eva Östling Ollén.

Visita är ett positivt laddat ord som har sin inspiration från det svenska och engelska ordet visit. Namnet kommer under en övergångsperiod att förtydligas med en förklarande undertext: Svensk besöksnäring.

Visitas logotype bifogas detta pressmeddelande.

För ytterligare information och intervjuer, kontakta:

Eva Östling Ollén, vd, Visita

Björn Lundell, pressekreterare, Visita

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 4 000 medlemsföretag med sammanlagt 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se

Citat

Eva Östling Ollén, vd, Visita