SHR kommenterar budgetpropositionen

I regeringens budgetproposition som presenterades idag föreslogs som väntat en sänkning av restaurangmomsen till 12 procent, samma som för övriga livsmedel. SHR ser förstås positivt på beskedet. Liksom de ökade anslagen till Sveriges nya basnäring, besöksnäringen.

-          Med dagens besked från regeringen om en kommande restaurangmomssänkning kan vi nu konstatera att det finns stora möjligheter att komma åt ungdomsarbetslösheten bland de som valt att inte läsa vidare. Sänkningen av momsen kan skapa 10 000 nya jobb för våra arbetslösa ungdomar, säger Eva Östling Ollén, vd på SHR.

I budgetpropositionen föreslås även att anslagen till VisitSweden, Sveriges marknadsföringsbolag för utländska besökare, behålls på samma nivå som 2011, (140 miljoner kronor). Detta innebär samtidigt enligt affärsmodellen att besöksnäringen skjuter till lika mycket.

-          Det är oerhört bra att regeringen väljer att förlänga den extrasatsning som gjordes 2010. Sverige är ett unikt land med unika tillgångar som gör oss attraktiva som besöksland. Nu när näringen har satt målet till en fördubbling till år 2020 skulle det te sig märkligt om regeringen skulle valt att minska anslagen. Vår förhoppning nu är att regeringen väljer att fortsätta på den inslagna vägen och under kommande år öka anslagen. För ska vi kunna stärka den nya basnäringen i Sverige, besöksnäringen, behövs ökad marknadsföring, något som näringen inte själv kan genomföra, säger Eva Östling Ollén.

Svensk besöksnäring omsatte 255 miljarder 2010 och exportvärdet på besöksnäringens tjänster är högre än bil, järn- och stålindustrins tillsammans. Under 2010 sysselsattes drygt 162 000 personer som ett resultat av besöksnäringen.

-          Svensk besöksnäring är vår nya basindustri. Därför ser vi positivt på de bibehållna anslagen till VisitSweden men fortsätter efterlysa en mer långsiktig finansiering med väsentligt ökade anslag till marknadsföringen, säger Eva Östling Ollén.

För ytterligare information och intervjuer:
Eva Östling Ollén, vd SHR, 070-387 19 00
Thomas Laurell, ansvarig för politisk kommunikation, 0768-29 03 47

För ytterligare information och intervjuer:

Eva Östling Ollén, vd SHR, 070-387 19 00
Thomas Laurell, ansvarig för politisk kommunikation, 0768-29 03 47

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. SHR har cirka 4 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 5 600 verksamheter inom hotell, restaurang och övrig besöksnäring. SHR:s medlemsföretag står för omkring 75 procent av hotell- och restaurangbranschens totala omsättning.
Presskontakt: Björn Lundell, 0708-96 90 12, b.lundell@shr.se