SHR och STIM avtalslösa efter misslyckade förhandlingsförsök ”Oacceptabla förändringar där SHR inte fått möjlighet att förhandla”

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagares styrelse har beslutat att inte acceptera det slutbud som lämnats av STIM i förhandlingarna om ersättningsnivåer för SHR:s medlemsföretag. SHR anser att de nivåhöjningar STIM presenterat är oskäligt höga och vänder sig också mot att STIM inte erkänner SHR som förhandlingspart och inte låtit organisationen fullt ut förhandla för sina medlemmars räkning.

– Vi kan inte acceptera vare sig nivåerna, förändringarna i tariffsystemet eller det sätt på vilket STIM agerat, där man ensidigt och utan egentlig förhandlingsambition beslutat sig för att kraftigt driva upp ersättningsnivåerna på bred front, säger SHR:s vd Eva Östling Ollén.

STIM:s tariffer för hotell- och restaurangbranschen gäller fyra olika ersättningsområden; hotell, bakgrundsmusik på restaurang, dans/disco/dj/klubb samt livemusik. Den största höjningen avser hotellen samt en ändring i tillämpningen av bakgrundsmusik, där bakgrundsmusik som spelas av en discjockey av STIM nu likställs med dansmusik, med avsevärt högre avgiftstariff.

– För en vanlig restaurang med 50 sittplatser och en dj som spelar bakgrundsmusik två kvällar i veckan skulle detta leda till en kostnadsökning med cirka 250 procent. För vissa av våra medlemmar blir det ännu högre siffror, säger Louise Bjarnestam, biträdande förhandlingschef på SHR.

Vidare överför STIM musikformen levande musik på restaurang till tariffen livemusik, och den likställs därmed med liveframträdanden på stora arenor, och omfattas av kraftiga ersättningshöjningar.

– Vi ser redan en minskning av livemusik på restaurang, och en sådan här förändring kommer inte att förbättra situationen. STIM gör i detta fall sina egna medlemmar en björntjänst, säger Eva Östling Ollén.

Det är i dagsläget oklart vad SHR:s beslut kommer att medföra från STIM:s sida och för den enskilde SHR-medlemmen. SHR kommer löpande att informera sina medlemmar.

För mer information och kommentarer, kontakta gärna:
Eva Östling Ollén, vd SHR, 070-3871900
Louise Bjarnestam, biträdande förhandlingschef SHR, 08-762 74 34

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. SHR samlar 4 100 medlemsföretag med sammanlagt 5 600 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är SHR:s huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. SHR är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv.