SJ växlar in på fel spår

- SJ växlar in på helt fel spår när de väljer att parkera nattågen istället för att öka möjligheterna för turister att komma upp till en av Sveriges besöksmagneter Åre/Östersund, säger Eva Östling VD Visita.

För att turister ska komma utanför våra stora städer behövs fungerande infrastruktur. Det måste finnas fungerande tåg, flyg och vägar. Besöksnäringen har en stor potential att skapa både jobb och tillväxt. Samtidigt som sysselsättningen inom många traditionella basnäringar i Sverige har minskat har turismen bidragit till fler arbetstillfällen i många olika tjänstebranscher. Turism den enda exportsektor som skapar direkta momsintäkter till statskassan. Under 2014 uppgick momsen på utländska besökares konsumtion i Sverige till 12,4 miljarder kronor, vilket var en ökning med cirka 6,9 miljarder kronor eller med nästan 126 procent sedan 2000.

- Konsekvenserna av att SJ väljer att dra ner nattågstrafiken blir samhällsekonomiskt negativa samt hotar både jobb och näring i en av Sveriges viktigaste turistregioner utanför storstäderna, säger Eva Östling VD Visita.

- Att SJ med så kort varsel väljer att dra ner på nattågstrafiken är ett slag mot besöksnäringen och alla som hoppats på att det skulle bli lättare att resa till våra resmål. Att beslutet sammanfaller med att SJ ska lämna ifrån ett stort belopp till statskassan gör det extra utmanande. Vi ska jobba vidare för att öka resandet men SJ måste också jobba med bokningsbarheten och kvaliteten på produkten, säger Mats Forslund VD Jämtland Härjedalen Turism.

Resandet spås av UNWTO öka globalt med 66 procent till 2030. Sverige har en stor potential att öka marknadsandelar eftersom våra produkter är eftertraktade men relativt okända. Marknadsföringen av Sverige är en viktig del i detta arbete. Att utveckla destinationer utanför storstäderna kräver att politikerna tar ansvar för att infrastrukturen fungerar.

- Tyvärr sammanfaller SJ:s beslut att dra ner på trafiken till Östersund med att regeringen ska plocka ut 1.7 miljarder kronor ur SJ:s kassa. Jag tycker att SJ istället skulle fått investera dessa pengar i nya tåg och fungerande bokningssystem för att underlätta för turister att besöka destinationer utanför storstäderna, avslutar Eva Östling VD Visita.

Erik Bratthall, Presschef Visita

e.bratthall@visita.se