Socialdemokraterna offrar tusentals jobb

I Socialdemokraternas budgetmotion för 2013 föreslås ensidig höjning av restaurangmomsen tillbaka till 25 procent samtidigt som livsmedelsmomsen kvarstår på 12 procent. Visita konstaterar att (S) förslag offrar tusentals helårsanställningar.

I dagens budgetmotion föreslår Socialdemokraterna att momsen på restaurangmat ska höjas till 25 procent. Partiet säger samtidigt att de vill ha ett system med få undantag och särlösningar samt att sysselsättningseffekterna är svaga.

- Sedan momsen sänktes vid årsskiftet har den utbetalade lönesumman i restaurangsektorn ökat med motsvarande 6 000 heltidsjobb. Det är inte en svag sysselsättningseffekt, säger Eva Östling Ollén, vd för Visita.

Statistiken bygger på SCBs sammanställning av lönesummorna utbetalade under årets första sex månader jämfört med året innan.

- Det är ytterst beklagligt att Socialdemokraterna inte ser den potential som en sänkning av restaurangmomsen har för att skapa riktiga jobb för unga och nya svenskar, säger Eva Östling Ollén.

För mer information och kommentarer, kontakta gärna:

Eva Östling Ollén, VD Visita, 070-3871900, e.ostlingollen@visita.se

Thomas Laurell, Public Affairs, Visita, 08-762 74 52

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 4 300 medlemsföretag med sammanlagt 6000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se

Citat

- Sedan momsen sänktes vid årsskiftet har den utbetalade lönesumman i restaurangsektorn ökat med motsvarande 6 000 heltidsjobb. Det är inte en svag sysselsättningseffekt
Eva Östling Ollén, vd för Visita